Supercompensatie is één van de belangrijke trainingswetten. Om supercompensatie te bereiken moet je lichaam na een training precies voldoende rust krijgen om te herstellen. Je maakt dus alleen goede trainingsprogressie als je je leefstijl goed inricht. Belangrijk zijn voldoende rust, gezonde voeding en een passende trainingsprikkel. Zit er teveel tijd tussen je trainingen, dan wordt het effect van supercompensatie minder of verdwijnt. Als je te snel weer gaat trainen, duurt het herstel langer. Dit kan uiteindelijk leiden tot overtraining. Maar door op het juiste moment weer te gaan trainen, wordt je steeds sterker en beter en stijgen je prestaties. Bij een optimale training is de inspanning die je verricht tijdens de training en het herstel ervan dus in balans. Plan dus niet alleen je trainingen goed in, maar ook je rustmomenten. Het is echt een kunst om de spieren voldoende te belasten zodat ze na de herstelperiode een hogere belasting aankunnen. Het herstel van een goede training of wedstrijd duurt meestal 3 tot 14 dagen alvorens de sporter fysiek weer op het oude niveau zit, of zelfs beter is geworden. Wanneer wordt sporten ongezond? Kan ik teveel trainen? Hoe nuttig is maximaal trainen? Wie of wat is de man met de hamer? Welke brandstof heb ik nodig tijdens het sporten? Waar haal ik mijn benodigde energie vandaan? Hoe belangrijk is het om je oefeningen te variëren? Wat zijn de signalen dat je verslaafd bent aan sporten?