Herken je dit? Je een strak trainingsschema waar je (liever) niet van af wilt wijken, je sport elke dag en je weet dat je veel calorieën verbrandt. Toch voel jij je aan het einde van de week altijd moe, de training gaat niet zo goed als je zou willen en netto onderaan de streep ga je uiteindelijk gefrustreerd naar huis in plaats van dat je denkt dat je lekker gesport hebt. Veel trainen en fysiek tot het uiterste gaan is niet altijd goed. Het probleem zou wel eens kunnen zijn dat je teveel traint.

Hier zie je een ovezicht van de bekende symptomen van overtraining:

  • Vermoeidheid,
  • Slapeloosheid,
  • Eetproblematiek,
  • Depressie,
  • Prikkelbaarheid,
  • Gewichtsverlies,
  • Gebrek aan concentratie,
  • Verlies van motivatie,
  • Stijve spieren,
  • Hogere bloeddruk,
  • Angst,
  • Rusteloosheid en
  • Niet uitgerust wakker worden.

Dat vele sporten is tegelijkertijd ook een aanslag op je lichaam, en zoals bij de meeste dingen, te veel van het goede is niet goed meer. Met een goed en gevariëerd voedingspatroon is het niet nodig om elke keer weer helemaal kapot te gaan tijdens je workout. Overtraining is zeer persoonlijk en doel afhankelijk. In de basis is dit een onevenwichtige verhouding tussen trainen en herstel. Preventie en behandeling zijn een kwestie van de juiste type rust passend bij de atleet en sport in kwestie. De stemming van de atleet kan een belangrijke indicator zijn voor eventueel noodzakelijke aanpassingen in trainingsintensiteit. Wat zijn de signalen dat je verslaafd bent aan sporten? Wat is supercompensatie? Waarom is rust nemen belangrijk? Hoe nuttig is maximaal trainen? Wat is overtraining? Wanneer wordt sporten ongezond? Wie of wat is de man met de hamer? Welke brandstof heb ik nodig tijdens het sporten? Waar haal ik mijn benodigde energie vandaan?