Helpt weerbaarheidstraining tegen overmatig piekeren?

Helpt weerbaarheidstraining tegen overmatig piekeren?

25 december 2022 0

Iedereen piekert weleens of ziet de dingen somber in. Maak jij je veel zorgen en pieker je veel? Je hoofd zit steeds vol, kom je niet tot rust of kom je slecht in slaap? Piekeren kan een groot probleem worden. Positief denken op momenten dat je piekert is niet eenvoudig en lukt meestal niet van de één op de andere dag.

Bij piekeren is er sprake van een eindeloze stroom negatieve gedachten over het verleden of de toekomst die maar door je hoofd blijft gaan. Helaas leidt dit niet tot nieuwe inzichten of oplossingen. Het kost je eigenlijk alleen maar veel tijd en energie en kan bovendien leiden tot stress, angst, slapeloosheid of depressie. Het is daarom belangrijk dat je grip krijgt op je negatieve gedachten en gepieker.

  • Leer je bewust te worden van je negatieve gedachten
  • Leer je negatieve gedachten uit te dagen
  • Leer helpende gedachten te formuleren
  • Zoek afleiding en praat erover

Piekergedachten leren herkennen en veranderen in positieve, helpende gedachten. Dan is weerbaarheidstraining zeker iets voor jou. Het kan zijn dat je je zorgen maakt over je gepieker of over de inhoud van je negatieve gedachten. Misschien voel je je soms alleen of eenzaam. Als dat zo is, is het belangrijk dat je steun zoekt en je hart lucht bij je vertrouwde omgeving. Aarzel ook zeker niet om professionele hulp in te schakelen als je er zelf even niet meer uit komt. Leer van je afbijten! Hoe doe je dat? Wat is een adaptieve mindset? Wat helpt mij om mijn gedachten los te laten? Kan het stoïcisme helpen voor een ultieme mindset? Waarom moet je jezelf niet via andermans ogen beoordelen? Wat betekent lijdzaam verzet? Wat betekent het koppie laten hangen? Hoe word je het negatieve stemmetje in je hoofd de baas? Wat betekent face your demons? Wat te doen bij een paniekaanval? Wat is een mentale reset?