Na een doodnormale werkdag plof je neer op de bank. Je bent helemaal op. Waarom ben ik zo moe? Het is een vraag die velen stellen. Vermoeidheid is een steeds groter wordend probleem. Vaak is stress een belangrijke boosdoener. Heb je het gevoel dat je niet vooruit te branden bent? Heb je moeite met uit bed komen, kun je de dag pas aan na een sterke bak koffie of houd je overdag maar niet op met geeuwen? Als je iets tegen je vermoeidheid wilt doen, is het belangrijk om te weten waarom je zo moe bent. Hier een checklist voor je:

  • Pak je voldoende nachtrust?
  • Heb je slaapapneu?
  • Neem je genoeg goede, gevarieerde en voedingsrijke brandstof tot je?
  • Heb je ijzergebrek?
  • Zit je in een depressie?
  • Heb je een trage schildklier?
  • Neem je per dag veel cafeïne?
  • Heb je een urineweginfectie?
  • Heb je een te hoog bloedsuikergehalte?
  • Zijn er signalen dat je bent uitgedroogd?
  • Heb je hartklachten?
  • Heb je een falend immuunsysteem?
  • Doe je onregelmatig werk?
  • Gun je je brein voldoende rust?
  • Ben je in staat om je grenzen aan te geven?
  • Wist je dat ademhaling een belangrijke factor is voor je algehele welzijn?
  • Heb je een vorm van voedselintolerantie of spijsverteringsproblemen?
  • Drink je voldoende water op een dag?
  • Krijg je voldoende daglicht en ben je voldoende in de buitenlucht?
  • Heb je last van aanhoudende, onverklaarbare vermoeidheid?
  • Is je slaapritueel is niet goed?
  • Vitaminetekort? (vitamine D, vitamine B12, ijzer, magnesium of kalium)
  • Chronisch vermoeidheidssyndroom?
  • Zwangerschap?
  • Diabetes? (of prediabetes)
  • Traag werkende schildklier
  • Chronische stress
  • Overgewicht
  • Te weinig activiteit (lichaamsbeweging/slechte lichaamsconditie)
  • Gebruik je medicijnen?
  • Gebruik je genotsmiddelen? (cafeïne, roken, alcohol en drugsgebruik)
  • Chronische ziekten of chronische pijn?
  • Hart en longen?
  • Infecties?
  • Problemen thuis of op het werk? (geen grenzen aangeven)
  • Een ingrijpende gebeurtenis die je in de weg zit?
  • Heb je angst en paniekaanvallen?
  • Teveel bezig met telefoon & sociale media
  • Hoeveel screentime heb je op je telefoon, pc en smartphone?
  • Heb je veranderingen in je immuunsysteem?
  • Overtraining.

Er zijn vele oorzaken aan te wijzen die vermoeidheid tot gevolg hebben. Je lichaam is een grote chemische fabriek waarin allerlei processen plaats vinden. Ook kan het zijn dat meerdere oorzaken leiden tot moeheid. Te veel hooi op je vork hebben is vandaag de dag één van de belangrijkste oorzaken van moeheid, maar tevens ook de meest onderschatte. Doordat je continu moet presteren kom je nooit tot rust. Dit leidt tot stress dat moeheid veroorzaakt maar ook leidt tot slaapproblemen. Je lijf heeft namelijk tijd nodig om tot rust te komen. Doe je dat niet, dan resulteert dat in niet kunnen inslapen, ’s nachts wakker worden en piekeren, of juist heel vroeg wakker worden. Maar ook de kwaliteit van slaap vermindert op het moment dat je te veel aan je hoofd hebt. Waarom sta ik altijd moe op? Toe aan rust? Waardoor ontstaat mentale- en emotionele uitputting? Wat doet veel slapen met mij? Wat de grootste problemen van deze tijd? Even je rust pakken! Wat is dat? Genieten van het leven. Hoe doe je dat? Wat doet sporten met je? Kan ik beter met of zonder kussen slapen? Is er een relatie tussen fysieke en mentale gezondheid? Slaap je beter door het eten van een banaan voor het slapen gaan? Wanneer kun je het beste supplementen innemen? Wat is overtraining?