De ene dag is de andere dag niet. De ene keer voel je je fitter dan de andere keer. De ene dag voel je je fitter dan de andere dag. Je hebt van die dagen dat je je minder fit voelt, vermoeider, heb je last van pijntjes of ben je gewoon ongemotiveerd. Op je werk is ook niet elke dag hetzelfde, terwijl is regelmatig eenzelfde taak is die je uitvoert. Probeer de oorzaak te achterhalen om te voorkomen dat je opgeeft en je zult je volgende training weer vol energie naar je realistische en haalbare doel toe kunnen werken. Je lichaam is een grote chemische fabriek waarin allerlei processen plaats vinden. We voelen ons allemaal wel eens een dagje minder of niet lekker. Maar als je merkt dat je je vaker niet fit voelt, kun je dat duidelijk zien als een signaal om meer aandacht aan je gezondheid te besteden. Indien je van een ongezond eetpatroon overgaat naar een gezond eetpatroon dan kan je je moe voelen omdat je niet meer de suikers krijgt die je normaal gesproken (kortstondig) van grote hoeveelheden glucose voorzien. Deze suikerpieken hielden je normaal gesproken misschien op de been, maar je zult merken dat je je beter gaat voelen als je lichaam continue en gelijkmatig van energie wordt voorzien door langzame koolhydraten te eten. Je zult dan niet meer de dips hebben. Als je niet genoeg beweegt, lijdt je weerstand eronder. Als je te intensief beweegt, is dat helaas ook niet bevorderlijk voor je weerstand. 3 keren per week trainen en helemaal tot het gaatje gaan, sloopt je ook fysiek en mentaal. Tot het uiterste gaan is prima, maar zeker niet elke training. Dat gaat je afbreken. Voel je je teleurgesteld over je sportprestaties of uitgeput en leeggezogen, dan is dat een teken dat het sporten een bron van fysieke en mentale stress voor je is. Je manier van denken kan je training maken of breken. Als je steeds maar weer blijft herhalen dat je een hekel hebt aan de oefenen die je aan het doen bent, zal het je hele workout ruïneren. Wat doet sporten met je? Wat is overtraining? Waarom is rust nemen belangrijk? Wanneer wordt sporten ongezond? Heeft sporten ook nadelen? Waarom werkt doelen stellen niet?