Koolhydraten worden vaak neergezet als de duivel. Is dat wel terecht? Koolhydraten op zich maken je niet dik. Velen starten nog steeds met het koolhydraatarm dieet omdat ze denken dat het afvallen hiermee sneller gaat. Wij begrijpen deze reactie natuurlijk helemaal, want volgens veel ‘gezondheidsguru’s, influencers, bloggers en vloggers zijn koolhydraten dé grootste oorzaak van overgewicht. Is deze stelling wel terecht? Ten eerste is er niks mis met koolhydraten. Koolhydraten houden je suikervoorraad, glycogeenvoorraad, op peil, waardoor je bijvoorbeeld langer kunt sporten. Vooral voor personen die erg actief zijn of vaak en lang (voor een bepaald event of toernooi) trainen is het belangrijk om genoeg koolhydraten te eten, om de langdurige trainingen vol te kunnen houden. Als je suikervoorraad op is, houdt het snel op. Koolhydraten haal je vooral uit brood, rijst en pasta.

Kortom en heel simpel, koolhydraten leveren energie en die energie heb je nodig om goed te kunnen functioneren. Je komt pas aan als je meer energie eet en drinkt dan je eigenlijk nodig hebt. Dit is gewoon een simpele rekensom van wat je op een dag eet en wat je lichaam gebruikt aan energie. Calorieën kan je op drie manieren binnen krijgen. Door het eten van vet, koolhydraten of proteïne. Het maakt voor je lichaam niet uit waar de extra calorieën vandaan komen die opgeslagen worden als reserves wanneer je ze niet diezelfde dag verbruikt. Dus nee, je wordt niet dik van koolhydraten. Je kan dik worden van teveel koolhydraten net als van teveel vetten of teveel eiwitten. Conclusie: Personen die een lange tijd te weinig koolhydraten binnen krijgen zijn vaak snel vermoeid, krijgen concentratieproblemen en last van hoofdpijn. Van koolhydraten word je niet dik, als je verder normaal eet. Zorg dat je gevarieerd eet en kiest voor natuurlijke producten die je lichaam voeden in plaats van kort vullen. Kies liever voor een methode die gezond is en die beter bij jouw situatie past. Door te kiezen voor koolhydraten met veel vezels heb je niet zo veel nodig en heb je toch lekker lang energie. Welke brandstof heb ik nodig tijdens het sporten? Wat is goed om te eten voor meer spiermassa? Zijn groene smoothies echt gezond? Kan ik altijd vertrouwen wat de fabrikant op het etiket zet? Wat brengt gezond eten niet? Wanneer sla je door met gezond eten? Kan ik in plaats van een eiwitshake gewoon chocolademelk drinken?