De meningen zijn hier nogal over verdeeld. Op dit moment is gezonde voeding hartstikke hip. In sommige gevallen lijkt gezond eten bijna een nieuwe religie waar men zich krampachtig aan vastklampt met alle nodige stress en druk die daar bij komt kijken. Wanneer wordt gezond eten ongezond? Met al die aandacht die er tegenwoordig voor voeding en diëten is, ligt het risico op doorslaan op de loer. Wanneer ga je te ver? Wat is de grens? Wanneer ben je gezond bezig? En wanneer ben je “te” gezond bezig? Maak jij je druk maken om de kleinste details zoals rietsuiker of kokosbloesemsuiker? Wel of geen rijst? En als het wel rijst is: welke rijst dan? Gekookt ei of gebakken ei? Wat is gezonder? Gezonde voeding en gezond eten is natuurlijk goed. Gezond of clean eten betekent voor iedereen iets anders. Sommige mensen eten glutenvrij, anderen eten geen toegevoegde suikers en sommige mensen willen geen dierlijke producten eten. Iedereen maakt zijn eigen keuzes op dit gebied, en dit is niet per se slecht. Ieder mens is immers anders en reageert anders op bepaalde soorten voedsel. Vooral in een maatschappij waarin mensen ook nog steeds te zwaar zijn. Het kan zo ver gaan dat het je sociale leven gaat beïnvloeden. Je dieet kan dan op een enorm negatieve wijze je leven, je zelfbeeld en je gezondheid gaan beheersen. Overal gaat het over gezond eten en iedereen zegt wat anders. Hoe zorg je er voor dat gezond eten geen obsessie wordt? Een heel belangrijk punt in het creëren van een gezonde, niet-obsessieve lifestyle is om te luisteren naar je lichaam. Ga jezelf niet uithongeren en eet wanneer je honger hebt, maar ga jezelf ook niet overeten wanneer je nog vol zit van je vorige maaltijd. Gezond leven is een langetermijnstrategie, waarbij je niet per dag kunt beoordelen of je wel goed aan je doelen hebt gewerkt. Beter is het om te kijken naar de langere termijn. Het is verstandig om begripvol naar jezelf te zijn en met een goed plan te werken. Eventueel kun je je strategie met je naaste omgeving bespreken. In het geval van zorgen is het raadzaam om een sportcoach, huisarts, psycholoog of diëtist te raadplegen. Het is natuurlijk erg belangrijk om gezond te eten, maar op z’n tijd een keer zondigen, daar is totaal niks mis mee! Door af en toe eens iets ongezondst te eten kan je lichaam hier aan wennen. Als je bijvoorbeeld nooit meer suikers eet, kan je lichaam extra extreem reageren als je wel een keer suikers binnenkrijgt. En dat wil je absoluut voorkomen. Geniet dan ook echt optimaal van je zondig moment! Wees er vooral eerlijk over naar jezelf, dat is het belangrijkste. Dus laat je niet zomaar vertellen dat je wel of niet gezond eet of leeft. Maar zeker gelet op allerlei soorten en maten van coaches (lifestyle, voeding, stress, yoga, wellness, meditatie, vegan, stilte) die als paddenstoelen uit de grond schieten, gemeten over een periode van 5 jaar (2016-2021). Wat is functioneel eten? Wat is een gevarieerd voedingspatroon? Zijn groene smoothies echt gezond? Heeft leefstijl invloed op je mentale en fysieke gezondheid? Waar haal ik mijn benodigde energie vandaan? Welke brandstof heb ik nodig tijdens het sporten? Wat is clean eating? Wanneer sla je door met gezond eten?