Het opbouwen van spiermassa is meer dan alleen dagelijks afzien en knallen in de sportschool. De juiste training is absoluut onmisbaar, maar ook zonder de juiste voeding kun je trainen tot je een ons weegt en schiet je niks op. Je voeding bepaalt 80% van het succes, de overige 20% wordt bepaald door trainen. Alleen ff een shake nemen na het trainen is niet toereikend. Indien je niet voldoende of intens genoeg traint, is er geen prikkel of signaal voor de aanmaak van spiermassa. Eiwitten, voor de kenners hebben we het eerder over proteïnen, zijn onmisbaar bij de spieropbouw. De exacte en optimale eiwit-hoeveelheid verschilt per persoon, waarbij onder meer zaken als leeftijd, trainingsstatus en de manier van trainen een rol spelen. Maar doorgaans voor de meeste personen moet 1,6 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag volstaan. Hierbij is gelet op belangrijke zaken als eiwitten, aminozuren en andere waardevolle voedingsstoffen. Kort gezegd: proteïnen zijn de bouwstenen van het lichaam, dus moet je ervoor zorgen dat je eiwitrijke voeding consumeert. Alleen op die manier zorg je ervoor dat je altijd genoeg hebt. Extra eiwitten eten mag altijd natuurlijk, maar overdrijf het niet. Voor je gezondheid kan het geen kwaad, maar hou er rekening mee dat je voor je spiergroei óók je koolhydraten en vetten hard nodig hebt. Voedingstips:

  • Biologische eieren (rijk aan omega 3)
  • Hüttenkäse
  • Spinazie
  • Kikkererwten
  • Linzen
  • Chia zaad
  • Kalkoenfilet
  • Havermout
  • Kip
  • Quinoa
  • Wei eiwit
  • Rundvlees (grasgevoerde koeien)
  • Tonijn
  • Zalm
  • Broccoli
  • Bruine rijst (zilvervliesrijst)
  • Biologische kokosolie
  • Noten (cashewnoten, amandelen)
  • Kwark
  • Kefir
  • Lijnzaad
  • Griekse yoghurt
  • Peulvruchten
  • Zoete aardappel (bataat)
  • Havermout
  • Bonen

Om te groeien moet je eten. Een calorieoverschot en voldoende eiwitten zijn dé twee belangrijkste factoren in dit proces. Enkel en alleen als je een overschot aan energie hebt kan je lichaam extra weefsel aanmaken. Wil je serieus aan de slag met je spieropbouw, dan zul je toch het een en ander over voeding moeten weten en vooral wat je niet zou moeten eten. Hoe belangrijk is voeding rondom de krachttraining? Wat is droogtrainen? Wat is de beste training voor spiermassa? Hoeveel eieren per dag voor spiermassa? Kan je vet verbranden zonder spiermassa te verliezen? Wat betekent bulken? Wat is de beste manier van krachttraining? Wat brengt gezond eten niet?