De juiste krachttraining voeding zorgt er namelijk voor dat je beter presteert en herstelt, waardoor je ook sneller betere resultaten behaalt. Populaire krachtsporten zijn bodybuilding, gewichtheffen en trainen met losse gewichten. Voordat je uitzoekt wat je aan voeding nodig hebt rondom je krachttraining, is het praktisch om na te gaan wat je tijdens een training verbruikt. Als je aan krachttraining doet, is het hebben van voldoende energie belangrijk. Dit haal je voornamelijk uit koolhydraten. Naast koolhydraten zijn ook eiwitten, ook wel proteïne genoemd, super belangrijk. Eiwitten zijn essentieel om je spieren te laten herstellen na een training en om spiergroei te realiseren. Wanneer je ruim voor je training een complete maaltijd hebt genomen (voldoende eiwitten, koolhydraten en vetten), dan is voeding rondom de krachttraining ofwel vlak eten voor de krachttraining minder noodzakelijk. Wanneer je een maaltijd voor een training neemt, dan zal je lichaam minder beroep doen op de energievoorraden. Wanneer je een paar uur van te voren niets hebt gegeten, dan wordt dit opgevangen door de energievoorraden. De maaltijd na de training wordt pas belangrijk wanneer het lang geleden is wanneer je de laatste maaltijd hebt gegeten of als je nuchter hebt getraind. Als krachtsporter is het extra belangrijk dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Je spieren zullen hierdoor niet sneller gaan groeien, maar vitamines en mineralen kunnen wel zorgen voor sneller herstel en betere prestaties. Indirect hebben vitamines en mineralen in je voedingsschema dus wel invloed op de opbouw van spiermassa. Wil je er toch zeker van zijn dat je spieren direct na het sporten eiwitten kunnen opnemen? Dan kun je beter een whey shake drinken voor het sporten, aangezien je lichaam ongeveer één tot twee uur nodig heeft om whey eiwitten te verteren. Wat is goed om te eten voor meer spiermassa? Welke krachtsporten zijn er? Kan ik in plaats van een eiwitshake gewoon chocolademelk drinken? Zijn koolhydraten dikmakers? Wat doet sporten met je? Waar haal ik mijn benodigde energie vandaan? Bekijk hier onze pagina varieer je voeding.