Als je aan krachttraining doet dan hoor je de term vroeg of laat vanzelf voorbijkomen: bulken. Bulken is een periode waarin je spiermassa opbouwt. Het opbouwen van spiermassa doe je door meer calorieën te eten dan nodig is om het huidige gewicht te onderhouden en veel zware krachttraining te doen. Deze extra calorieën voorzien de spieren van brandstof om meer massa en kracht op te bouwen. Hierdoor stijgt ook het vetpercentage. De term wordt voornamelijk gebruikt door fanatieke krachtsporters. Deze methode werd van oudsher door bodybuilders gebruikt om zich voor te bereiden op wedstrijden, maar tegenwoordig is het de normaalste zaak van de wereld en doen veel krachtsporters het. De kunst van succesvol bulken zit hem dan ook voornamelijk in het aankomen in spiermassa, terwijl je vetpercentage zo min mogelijk stijgt. Het beetje vet dat je er tijdens een bulkperiode bijkrijgt, kun je weg trainen tijdens een periode dat je juist minder calorieën eet dan je lichaam normaal gesproken verlangt. Clean bulken betekent voor de meesten dat hun energie-inname 0 tot 10% boven hun energiebehoefte ligt. Wat is droogtrainen? Wat is clean eating? Met welke oefeningen kun je meer calorieën verbranden? Waar haal ik mijn benodigde energie vandaan? Wat is droogtrainen? Welke brandstof heb ik nodig tijdens het sporten? Wat is functioneel eten?