Het zonnetje laat zich steeds meer zien en dat betekent dat het tijd is om droog te trainen. Misschien herken je jezelf hierin: Je traint jezelf helemaal een slag in de rondte, je wordt sterker alleen lijk je maar niet gespierder te worden. De term droog trainen wordt veel gebruikt in de sportwereld en wordt ook wel ‘cutten’ genoemd. Droogtrainen is een afslankmethode die gericht is op het verlagen van je vetpercentage terwijl tegelijkertijd zoveel mogelijk spiermassa behouden wordt. Als je vet probeert te verliezen terwijl je spieren opbouwt, kan het lastig zijn om voldoende calorieën binnen te krijgen om massa te krijgen zonder ook vet te kweken. Je raadt het misschien al, maar de kwaliteit van de calorieën die je binnenkrijgt, is net zo belangrijk als voldoende eten. Eiwit is de beste brandstof voor spieren – het levert de aminozuren die ons lichaam nodig heeft om spieren op te bouwen en te herstellen na een training. Kijk hier hoe je een eiwitshake kunt maken. Bodybuilders zijn hier heer en meester in. Een goede droog training is een training waarbij de intensiteit hoger ligt dan bij een normale training. Zo krijg je een lager vetprecentage en meer spierdefinitie. Er zijn verschillende supplementen die je kunnen helpen tijdens het droogtrainen. Om je spieren dus beter zichtbaar te maken zal je dus je vet percentage moeten verminderen. Je kan vet namelijk niet omzetten in spiermassa. Als je echt snel spieren wilt opbouwen, moet je je lichaam uitdagen en je grenzen verleggen (veilig natuurlijk). Als je altijd dezelfde gewichten hebt gebruikt of hetzelfde aantal sets of herhalingen hebt uitgevoerd, verander dit dan. Zelfs als je je gewicht maar een paar kilo verhoogt, kan dit na verloop van tijd een groot verschil maken. Wat is goed om te eten voor meer spiermassa? Wat betekent bulken? Wat is clean eating? Wat is de beste training voor spiermassa? Met welke oefeningen kun je meer calorieën verbranden? Waar haal ik mijn benodigde energie vandaan? Welke krachtsporten zijn er? Welke brandstof heb ik nodig tijdens het sporten? Wat is functioneel eten?