Wat doet stress met goed fatsoen?

Wat doet stress met goed fatsoen?

22 januari 2023 0

Fatsoen is een begrip met meer betekenissen. Fatsoen heeft een juridische en een niet-juridische kant. We houden het nu even op de niet-juridische kant. Fatsoen is het voldoen aan de geldende normen en waarden. Fatsoen kan worden gezien als het geheel van sociale en maatschappelijk nagestreefde omgangsvormen, goede manieren, die worden bijgebracht aan een kind tijdens de opvoeding door de ouders. Fatsoen is dus een vorm van distantie en met goede manieren scheppen en bevestigen wij afstanden. Een beschaafde samenleving vraagt om fatsoenlijke mensen.

Hoe lastig is het om je fatsoen te bewaren, hoe boos je ook bent en zeker met de hedendaagse verhuftering van onze maatschappij? Van personen met een publieke functie (ambulance, politie of BOA) of gewoon op straat, in de supermarkt of op je werk. Dingen als integriteit, moraal en ethiek zijn door mensen in het leven geroepen, die ons als mens een bepaalde standaard geven, waardoor wij ons fatsoen bewaren. Wat doet stress en overbelasting met je goed fatsoen, je gezonde verstand, je integriteit, je waardigheid, je moraal, je ethiek, je efficiente handelen, je rechtvaardigheid en je eigenwaarde?

Weten waarom je snel boos, gestresst of overbelast kan worden kan erg opluchten. Stress en overbelasting bouwt zich op, het stapelt. Doordat je systeem niet meer oplaad, raakt deze gedurende zo’n periode overbelast en maakt het overuren. Je gaat dan het gevecht aan en wil alles tot een goed einde brengen (overleven). Alles wat er dan, van buiten af, op je af komt wordt dan door jou (onbewust) gezien als een bedreiging en je wordt boos. Dit is een natuurlijke reactie en een strategie om te ‘overleven’. In een stresssituatie je mindset triggeren tot een eenvoudigere beschrijving van de situatie. Vergeet ook niet, dat niets heeft een betekenis heeft dan de betekenis die je er zelf aan geeft. Je zogeheten steeds maar korter wordende lontje is slechts een uitingsvorm van stress. Je goede fatsoen bewaren wordt dan alsmaar moeizamer en kom je doorgaans uit bij primair gedrag.

Wat kan je helpen bij je stress::

  • Ontspanning;
  • Genoeg beweging;
  • Gezond eten;
  • Voldoende slaapkwaliteit;
  • Denk na voor je iets zegt;
  • Uit je woede als je wat rustiger bent;
  • Neem een time-out;
  • Ga op zoek naar de oorzaak bij jezelf en pak meteen ook die oorzaak aan;
  • Geef tijdig je grenzen aan;
  • Het nemen van meer ruimte;
  • Durf jezelf voldoende uit te spreken;
  • Zet op een rij wat bij jouw spanning geeft en bespreek dit met bijvoorbeeld een vertrouwenscontactpersoon;

Tip! Misschien besef je dit niet altijd, maar anderen voelen zich vaak niet op hun gemak bij jou als je zo driftig en opvliegend bent. Reageer je vaak te heftig, dan kunnen personen in je omgeving bang zijn om jou hun mening te geven, lukt het hen niet om zichzelf te zijn bij jou of om je overstuur te maken met iets wat zij doen.

Wat betekent verhuftering? Wat is primair gedrag? Wat is stress? Gaan mannen en vrouwen anders om met stress? Wat te doen bij een paniekaanval? Wat is orde, tucht en discipline? Is gedrag ook af te leren? Wat is veranderingsbereidheid? Wat is een overlevingsreactie? Wat is straatagressie? Kan ik agressie in veel gevallen voorkomen met de juiste omgang en houding? Wat is een emotionele uitbarsting? Wat is een mentale reset? Wat te doen met de opgekropte frustraties? Wat is omdenken? Wat betekent een kort lontje hebben?