Het antwoord is dat je slaap nauwelijks kan inhalen. ‘Slaap inhalen’ of ‘bijslapen’ is een fabel. Dus staar je vooral niet blind op het aantal uren slaap (kwantiteit) die je verloren bent. Slaaptekort is een veelvoorkomend probleem. Bovendien zijn de oorzaken zeer uiteenlopend. Uit onderzoek komt naar voren dat je lichaam aan een derde van de gemiste slaaptijd genoeg heeft om weer in evenwicht te komen. De slaapkwaliteit is na een slechte nacht namelijk beter. Onze slaap is meer flexibel dan over het algemeen aangenomen wordt. Na een korte of verstoorde nachtrust zul je automatisch dieper slapen (meer trage golven) zodra je daar de kans toe krijgt. Je slaapt dieper en je herstelt sneller. Slaap is geen optelsom. Als je doordeweeks tekort komt, kan je niet weer quitte spelen door in het weekend extra te slapen. Wat je kwijt bent, krijg je niet meer terug. Het is beter om je vaste slaapritme zo veel mogelijk aan te houden. Zijn meditatie en slaap hetzelfde? Wat is het belang van ritme? Waarom sta ik altijd moe op? Wat doet veel slapen met mij? Genezen op eigen kracht, kan dat? Ben ik een ochtend- of een avondmens? Los ik oververmoeidheid op met slapen? Is het slecht om voor het slapen te eten? Is in slaap komen in een warme slaapkamer moeilijker?