Ritme is zó belangrijk, het hoort bij het leven en jouw ritme is deel van de hartslag van het leven. Een ritme dat we allemaal standaard hebben, is ons natuurlijke of bioritme. De natuur en de seizoenen verlopen volgens een vast ritme. Dieren (en mensen dus ook) hebben een biologisch ritme, Ritme (Engels: Rhythm) is een regelmatige herhaling van goed herkenbare elementen of onderdelen. De regelmaat waarmee iets zich herhaalt. Niet te verwarren met tempo. Tempo heeft met snelheid te maken, dus langzaam of snel of middelmatig. Ritme inzetten, zonder star te worden, draagt bij aan het gevoel van ontspanning. Een dagstructuur is goed voor je welzijn, je bouwt er een houvast mee op en het zorgt voor een duidelijk overzicht. Zodra je dit hebt, voorkomt je dat je lichaam en geest zich iedere dag weer moeten aanpassen aan een nieuwe situatie (en daar bespaar je weer energie mee). Slapen is gezond en dus is een gezond slaapritme belangrijk. Te weinig slaap zorgt namelijk voor een verlaagde weerstand. Soms voelt het alsof je alles op de rit hebt en het volgende moment is het één grote chaos. Accepteer dat dingen soms anders kunnen lopen, dan veer je namelijk na die ene gemiste sportsessie veel makkelijker weer terug in je gezonde (sport)ritme. Het lijkt wel of we in een tijdperk leven waarin iedereen gestrest is en gejaagd leeft. In ons drukke dagelijkse leven hebben (of maken) we amper nog tijd en ruimte om te luisteren naar ons lichaam. Om enerzijds een gevoel van balans en rust te ervaren en anderzijds energiek en fris door het leven te gaan, is het volgen van je eigen bioritme belangrijk. Om weer de regie te pakken over je eigen leven is het belangrijk voor jezelf te ontdekken hoe jouw natuurlijke ritme werkt. Heb jij een dagelijks ritme? Of verschilt het enorm per dag wat je allemaal doet? Kun je slaaptekort inhalen? Zijn vitaal en fit zijn hetzelfde? Zijn gezond en fit zijn hetzelfde? Heeft leefstijl invloed op je mentale en fysieke gezondheid? Genieten van het leven. Hoe doe je dat? Neem jij tijd om te ontladen? Is er een relatie tussen fysieke en mentale gezondheid?