Je hoeft geen meteorologische studie gedaan te hebben om te weten dat wanneer het giga-heet is in je slaapkamer, dit resulteert in semi-slapeloze nachten, want echt lekker in slaap komen is er niet bij. Helaas blijft de hitte wel in je huis hangen en dat is niet echt bevorderlijk voor een goede nachtrust. Meestal worden we meerdere keren per nacht wakker als het te warm is in de slaapkamer. Je bent overigens wel heel moe, maar je kunt geen slaap vatten. Maar ook als je wel in slaap bent gevallen met een warme slaapkamer, dan kan de warmte je slaap verstoren. In de nacht gaat onze lichaamstemperatuur omlaag om energie te besparen. Onze kerntemperatuur moet dalen om in slaap te kunnen komen. De optimale temperatuur om in te slapen is tussen de 16 en 18 graden. Hier wat tips om de nachthitte door te komen:

  • Ga slapen in een koele kamer als dat mogelijk is. Ga slapen onder linnen beddengoed, wat de warmte beter reguleert.
  • De meeste warmte verlies je via je hoofd. Dus wanneer je een koel kussen hebt koelt je hele lichaam af.
  • Stap vlak voor het slapen gaan even met je voeten onder een koude douche of kraan om die warme voeten te koelen. Koele voeten zorgen voor een koel lijf.
  • Zet alle apparaten die niet per se aan hoeven te staan uit. Apparaten produceren warmte. Bijvoorbeeld je tv, computer of verlichting die onnodig brandt.
  • Maak voor je ’s avonds gaat slapen nog even een wandelingetje buiten om lekker uit te waaien en af te koelen.
  • Klinkt misschien raar, maar trek een pyjama aan, die vangt je zweet op.
  • Zorg ervoor dat je gordijnen overdag dicht zijn, op deze manier sluit je de warme lucht buiten en zet de ventilator op een handige plek.
  • Je kunt ook een nachtje op de bank ploffen. Warme lucht stijgt en doorgaans worden er op de bovenverdieping geslapen. Je kunt ook een bamboemat op de grond leggen en hierop gaan slapen of in je eigen achtertuin kamperen.
  • Hartstikke gezellig om met je partner in een bed te liggen, maar tijdens warme dagen niet zo handig.
  • Verplaats je uurtje avondsportmomentje naar de ochtend. Anders ga je voor het slapengaan je lichaam opwarmen en je wilt juist verkoelen.

Slecht slapen is sowieso een vervelend probleem. Zie de zomerhitte als een feit en deal daarmee. Komt overigens ook niet heel vaak voor in Nederland. Tropische temperaturen vragen om aanpassingen, ook tijdens de slaap. Het is wat het is en daar moet je het mee doen. Kun je slaaptekort inhalen? Hoe belangrijk is douchen na een workout nou echt? Helpt sporten je beter slapen? Waarom is rust nemen belangrijk? Slaap je beter door het eten van een banaan voor het slapen gaan? Zijn meditatie en slaap hetzelfde? Kan ik beter met of zonder kussen slapen? Is het slecht om voor het slapen te eten?