Iedereen heeft magnesium nodig. En er zijn groepen bij wie de behoefte aan magnesium zelfs hoger is dan gemiddeld. Te grote hoeveelheden magnesium kunnen voor bijwerkingen zorgen. Je herkent zo’n teveel aan magnesium aan symptomen als :

  • Misselijkheid
  • Vermoeidheid
  • Buikkrampen
  • Spierzwakten
  • Diarree
  • Dorst
  • Hartkloppingen
  • Een lage bloeddruk

Tegelijkertijd hebben we aardig wat magnesium per dag nodig en neemt het lichaam magnesium uit onze voeding maar voor een deel op. Een te grote opname van magnesium in het lichaam komt zelden voor. Wanneer het lichaam teveel magnesium binnenkrijgt wordt het overschot, net als bij natrium bijvoorbeeld het geval is, via zweet, maar ook via de ontlasting en de urine uitgescheiden. Het lichaam heeft dus haar eigen proces om de magnesium die het niet kan gebruiken af te voeren. Let wel op de dosering: je wilt niet meer dan 250 gram magnesium slikken bovenop de hoeveelheid die je al binnenkrijgt uit voeding. In veel voedingsmiddelen is het mineraal namelijk ook terug te vinden. Zo vind je het onder andere in volkoren brood, groenten, noten, melkproducten en vlees. Waar is magnesium goed voor? Wanneer kun je het beste supplementen innemen? Je voeten insmeren met magnesiumolie? Welke voeding kun je het beste eten tegen spierpijn? Baat het niet dan schaadt het niet?