Zowel fysiek als mentaal ontspannen, is belangrijk voor onze gezondheid. Spanning kun je natuurlijk onderverdelen in twee soorten: positieve spanning en negatieve spanning. Onverwerkte emoties (negatieve spanning) kunnen op de langere termijn fysieke pijn gaan geven. Maar ook omgekeerd. Langdurige fysieke pijnen kunnen mentale problemen gaan geven. Mentaal en fysiek interacteren voortdurend met elkaar. Genoeg tijd nemen om te ontladen is minstens heel belangrijk als preventief onderhoud van je lichaam en geest. Ontspanning houdt voor iedereen iets anders in. Wanneer jij lekker in je vel zit, zul jij doorgaans zonder problemen om kunnen gaan met spanningen. Je hebt genoeg weerbaarheid en veerkracht om met deze spanningen te dealen zonder dat ze een probleem worden. Hoe gemakkelijk het ook klinkt, durf los te laten. Als je zaken die je niet kunt vasthouden, los kunt laten en durft verder te gaan, zal een nieuwe toekomst tegen het lijf gaan lopen. Vind een uitlaatklep. Sporten kan bijvoorbeeld zo’n uitlaatklep zijn. Dit zorgt voor positieve spanning. Je zou kunnen zeggen, ontspanning door inspanning. Niet alleen in fysiek opzicht, maar ook mentaal: concentratie en doorzettingsvermogen, bijvoorbeeld. Door fysiek bezig te zijn, kun je ontladen en ervoor zorgen dat spanningen in je lichaam zich niet opbouwen. Waar spanning is, moet ook ontspanning zijn. Betekent ook dat de factor loslaten veel gemakkelijker gaat. Vergeet bij dit alles ook niet de factor rust. Slaap is essentieel voor het verwerken van spanningen. Waarom zijn we tegenwoordig zo snel afgeleid? Genezen op eigen kracht, kan dat? Wat betekent in je kracht staan eigenlijk? Is vechtsport lekker tegen stress? Toe aan rust? Waardoor ontstaat mentale- en emotionele uitputting? Wat is persoonlijke veerkracht? Wat is vitaliteit of vitaal zijn? Genieten van het leven. Hoe doe je dat? Wat is levenskunst? Zijn vitaal en fit zijn hetzelfde? Zijn gezond en fit zijn hetzelfde? Hoe kom ik van mijn woede af? Waar komt agressief gedrag vandaan?