Kokosolie is al enige tijd ingeburgerd. Kokosolie is populair. Waar het vroeger alleen verkrijgbaar was in biologische en reformwinkels, kun je het nu in iedere supermarkt vinden. Je ruilde je gebruikelijke lepel olijf- of zonnebloemolie bij het koken enkele jaren gelden ook resoluut in voor een vleugje kokos, omdat dat vetje toch wel echt ‘dé gezondste soort’ was voor lijf en leden. Maar is dat wel écht zo? Kokosolie of kokosvet bevat erg veel verzadigd vet, meer dan zonnebloemolie of olijfolie. Verzadigd vet verhoogt je ‘slechte’ LDL-cholesterol, en dit vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Een beetje kokosvet kan geen kwaad, maar je kunt er beter niet te veel van eten. Ook in de Schijf van Vijf wordt kokosolie afgeraden. Kokosvet zou bacteriën doden, je weerstand ondersteunen en je zou er door afvallen. Er is echter onvoldoende wetenschappelijk bewijs voor de zogenoemde positieve effecten van kokosvet omdat er te weinig bruikbaar onderzoek is gedaan.

Er bestaan twee soorten kokosolie, die op verschillende manieren worden geproduceerd:

  1. Ongeraffineerde kokosolie, ofwel virgin-olie
  2. Geraffineerde kokosolie, ofwel copra-olie

Er zijn ook biologische, of organische (organic) kokosoliën te koop. Wat zegt dat nou? In ieder geval dat bij de productie ervan zoveel mogelijk rekening gehouden wordt met het milieu en dierenwelzijn. Voordat het begrip ‘biologisch’ op een verpakking mag staan, moet het aan allerlei regels voldoen. Hierop wordt ook gecontroleerd. Maar die regels zijn verouderd en niet altijd even duidelijk.

Is kokosolie gezond? Wij vinden van wel, zolang je het gebruik niet overdrijft. Maar dat geldt eigenlijk voor bijna alles. Kokosolie past met mate binnen een gevarieerd, gezond voedingspatroon en is ook geschikt voor vegetariërs en veganisten. Kokosolie is een gezond, plantaardig alternatief voor bepaalde andere plantaardige oliën die minder gezond voor je zijn. Kokosolie is niet alleen geschikt voor gebruik in de keuken, maar het kan ook uitwendig gebruikt worden. De kokosolie moet een marmer-achtige gloed en een witte tot lichtgrijze kleur hebben. Gebruik je eigen gezodne boeren verstand, varieer je voeding en je vetten, en verlies je niet in eenzijdige verhalen. Kies daarom voor een kwalitatief goede kokosolie, gebruik deze met mate en geniet! Is kokosolie goed voor je voeten? Smeer je kokosolie op de huid van je voeten, dan zorgt het voor verzorgde en zachte voeten. Wanneer sla je door met gezond eten? Is geactiveerde houtskool in producten wel zo gezond?