Eiwitten zijn – net als koolhydraten en vetten – belangrijke voedingsstoffen die je nodig hebt voor een optimale gezondheid. Het zijn essentiële bouwstoffen en je vindt eiwitten in dierlijke én plantaardige producten. Er is een scala aan voedingsmiddelen die eiwitten bevatten; keuze genoeg dus! Dierlijke eiwitten vind je in: vlees, vis, zuivel, zuivelproducten en eieren. Plantaardige eiwitten vind je in: zuivelvervangers, vleesvervangers, bonen & peulvruchten, soja, noten & zaden, granen en bepaalde groenten zoals broccoli, doperwten, spinazie, boerenkool, spruitjes en spitskool. Simpel gezegd: dierlijke producten bevatten meer eiwitten dan plantaardige producten. De sojaboon is hier overigens een uitzondering op, deze boon bevat een compleet aminozuurprofiel en is daarmee een volwaardige vervanger van dierlijke eiwitten. Vandaar dat soja veel wordt gebruikt in producten, vanwege dat hoge eiwitgehalte dus. Wanneer heb je behoefte aan extra eiwitten? Bepaalde groepen hebben meer behoefte aan eiwitten. Die groepen zijn: (1) Vegetariërs en veganisten; (2) Baby’s en kinderen; (3) Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven en (4) Kracht- en duursporters. Wat is goed om te eten voor meer spiermassa? Kan ik in plaats van een eiwitshake gewoon chocolademelk drinken? Leidt meer eiwit tot meer spiergroei? Wat is het nut van een eiwitshake? Hoeveel eieren per dag voor spiermassa? Is pindakaas goed voor het sporten? Wat brengt gezond eten niet? Zijn zoetstoffen onschuldig? Zijn fruitsuikers beter dan toegevoegde suikers? Kan ik altijd vertrouwen wat de fabrikant op het etiket zet? Wat is lactose-intolerantie? Wat mag je niet eten als je noten allergie hebt?