Eieren zijn een goede bron van eiwitten. Eiwitten geven je lichaam energie. Ook zijn ze onder andere belangrijk voor de opbouw van je spieren of als je wilt afvallen zijn ze zo mogelijk nog belangrijker. Uiteraard zitten er eiwitten in een ei. Maar hoeveel eiwit krijg je binnen bij het eten van één ei? Hoeveel dat precies is hangt af van meerdere dingen. Denk aan hoe groot het ei is, maar ook hoe het wordt bereid. Eiwitten in een gekookt ei kunnen bijvoorbeeld verschillen van eiwitten in een gebakken ei. Bij het koken van het ei gaat de kleine hoeveelheid koolhydraten verloren, en een gedeelte van de vetten. Alle eiwitten in het ei zijn na het koken nog beschikbaar. De inhoud van één ei, zonder schil dus, weegt tussen de 55 en 75 gram. Met het gewicht van een ei, en de bovengenoemde voedingswaarden (12,3 gram eiwit per 100 gram), is te berekenen dat één ei tussen de 6,77 en 9,23 gram eiwit bevat. Vanzelfsprekend zitten er ook eiwitten in een gebakken ei. Wanneer je hetzelfde ei van 50 gram zou bakken heb je ongeveer 7,2 gram eiwit te pakken in je maaltijd. Hoeveel eieren per dag voor spiermassa? Leidt meer eiwit tot meer spiergroei? Wat is het nut van een eiwitshake?