De meeste van ons consumeren eiwitshakes om de spiermassa en kracht te vergroten en om fysieke prestaties te verbeteren. Kijk hier hoe je een eiwitshake kunt maken. Eiwitshakes zijn veilig, wanneer ze worden gebruikt als aanvulling op je normale voeding. Extra eiwitinname kan wel zorgen voor minder spierpijn en minder spierschade. Zou je alleen eiwitshakes nemen en daarnaast niets anders eten, dan kom je koolhydraten, vetten, en allerlei essentiële vitamines en mineralen tekort. Een gevarieerd voedingspatroon blijft altijd belangrijk. Eiwitshakes zijn een snelle en efficiënte manier om voor of na een training een grote dosis eiwit binnen te krijgen. Hierdoor kan het aan te raden zijn om ook als duursporter kleine hoeveelheden eiwit in te nemen tijdens een duurtraining, als aanvulling op de koolhydraatinname. Het effect van een verhoogde eiwitinname is afhankelijk van de soort training, de lengte, jouw voedingspatroon, trainingsstatus, etc. Eiwitshakes kunnen goed functioneren als maaltijdvervangers, zolang ze maar de voeding bevatten die je bij een normale maaltijd zou binnenkrijgen- denk niet alleen aan eiwitten, maar ook aan koolhydraten en gezonde vetten. Hoewel onze nieren een rol spelen bij het verwerken van eiwitten, hoeven mensen met gezonde nieren zich geen zorgen te maken over een redelijke dagelijkse eiwitinname. Als je gezondheidsproblemen hebt die je nieren aantasten, overleg dan met je huisarts voordat je een eiwitshakesupplement neemt. Kan ik in plaats van een eiwitshake gewoon chocolademelk drinken? Waar zitten (veel) eiwitten in? Hoeveel eiwit zit er in één hard gekookt ei? Hoe kan ik mijn zelfherstellend vermogen bevorderen?