Fruit bevat veel voedingsstoffen. Er zijn personen die alleen fruit eten. Dit wordt ook wel fruitarisme genoemd. Het is een restrictief plantaardig dieet waarbij alleen vruchten en soms ook noten en zaden gegeten worden. Fruit als onderdeel van een gevarieerd eetpatroon is natuurlijk gezond. Niets anders dan fruit eten is desastreus en loop je het risico op ernstige tekorten. De voedingsstoffen die je tekort kan komen zijn onder andere eiwit, vitamine D, een aantal B-vitamines (vooral B12), calcium, ijzer, zink en essentiële vetzuren. Uiteindelijk kan je hierdoor zelfs ondervoed raken en/of bloedarmoede krijgen. Dit is vooral een risico bij kinderen die nog in de groei zijn. Daarnaast zijn er risico’s voor mensen met diabetes of pre-diabetes. Dit komt door het effect van grote hoeveelheden fruitsuikers op de bloedsuiker. Staar je niet blind op een enkel product en kijk uit met diëten waarvoor je iets wel of helemaal niet moet eten. Over het algemeen geldt: hoe langer je eenzijdig eet hoe groter de kans op tekorten. Kun je te dik en tegelijk toch gezond zijn? Maakt eten na 20:00 uur je dik? Zijn koolhydraten dikmakers? Waarom val ik niet af? Met welke oefeningen kun je meer calorieën verbranden? Kan je vet verbranden zonder spiermassa te verliezen? Hoe kan je snel lichaamsvet verbranden? Kun je weinig eten en toch aankomen? Is het slecht om voor het slapen te eten? Zijn zoetstoffen onschuldig? Wel of niet ontgiften of detoxen?