Ons lichaam heeft vitamines en mineralen nodig om goed te functioneren. Met de jaren verandert de behoefte van je lichaam aan vitamines en mineralen. Wanneer je ouder wordt, beginnen de functies van het lichaam steeds minder goed te werken. Gevarieerd-en gezond eten en regelmatig bewegen zijn belangrijk om fit te blijven en het risico op ziekten of lichamelijke beperkingen te voorkomen.Een 50-plusser heeft van enkele vitamines een beetje extra nodig. De Gezondheidsraad adviseert voor deze bevolkingsgroep een hogere aanbeveling voor vitamine D, vitamine B6 en vitamine B12. Gevarieerd eten is hiervoor het belangrijkst, maar voor vitamine D geldt ook een suppletie-advies. Dit is 10 microgram voor vrouwen van 50-plus en voor mannen van 50-plus die weinig in de zon komen of een donkere huidskleur hebben. Voor 70-plussers is dit zelfs 20 microgram voor zowel vrouwen als mannen. Voor andere vitamines hoef je eigenlijk alleen te suppleren bij ziekte, een zeer eenzijdig eetpatroon of in overleg met een arts. Blijf gezond; let op je vitamines en mineralen! Het is dus verstandig om te weten wat uw behoeften zijn en om de multivitaminen die u inneemt, daar op aan te passen. Op die manier voorkomt u onnodige tekorten of juist een teveel aan bepaalde vitaminen en mineralen. Wanneer kun je het beste supplementen innemen? Is doen wat bij mijn leeftijd past, goed advies? Moet ik dagelijks multivitamine nemen?