Als het over sporten en training gaat, zien de meeste mensen toch vooral jonge, gespierde en atletische sporters voor zich. Dat is niet helemaal terecht! Sporten en training voor 50-plussers is namelijk minstens zo nuttig en gezond als sporten en training voor jongere sporters. Of je snel in shape bent en veel uithoudingsvermogen hebt, is grotendeels een kwestie van trainen. Elke levensfase kent echter nieuwe en andere mogelijkheden, uitdagingen en beperkingen om sportief actief te zijn en te blijven. Aanleg (genetisch) speelt natuurlijk ook een rol, maar wetenschappers hebben ontdekt dat daarnaast je geestelijke toestand veel invloed heeft. In geen enkel opzicht is je biologische leeftijd makkelijker terug te draaien dan wat betreft je conditie. Toch zijn er natuurlijk zaken waar je op hogere leeftijd wat voorzichtiger mee moet zijn. Je lichaam is immers niet meer zo veerkrachtig als het vroeger was. Je conditie opbouwen kun je uiteraard door – het wordt saai – aan cardio te doen! Iedereen wordt weer anders ouder. Voel je niet verplicht om op topniveau aan het sporten te blijven. Alle beetjes helpen, op iedere leeftijd. Doe dus gewoon wat je kunt, maar dwing jezelf vooral niet verder dan dat… Uiteindelijk weet je zelf het beste hoeveel wel of niet lukt! 50-plussers moeten hun hart en longen trainen. Want als u niets doet, gaan vanaf deze leeftijd uw organen achteruit. U krijgt langzamerhand ook last van slijtage aan uw gewrichten. Hiervoor is het trainen van de spieren die uw gewrichten sturen en stabiel maken belangrijk. Uw spieren vangen dan op wat uw kraakbeen niet meer kan. Is doen wat bij mijn leeftijd past, goed advies?