Waarom val ik niet af is een vraag die je met grote regelmaat hoort, ondanks er keihard gesport wordt en rijen en reeksen lekkernijen worden overgeslagen. Wanneer je minder energie binnenkrijgt dan je verbrandt, val je af. Dit zal bij de ene persoon makkelijker en sneller gaan dan bij de andere persoon. Gebruik ook je gezonde boeren verstand en besef dat (gezonde) wondermiddeltjes niet bestaan. Het is normaal dat je in de eerste weken sneller afvalt. Dat komt doordat je lichaam in deze fase veel vocht verliest. Vervolgens gaat het gewichtsverlies langzamer. Er kunnen veel verschillende oorzaken zijn waarom afvallen niet meer lukt. Enkele voorbeelden zijn:

  1. Je volgt een te streng afvaldieet of dieet met eiwitshakes
  2. Je verbrandt minder omdat je bent afgevallen
  3. Je denkt dat je gezond eet
  4. Je eet teveel van het goede
  5. Je houdt je eten niet bij
  6. Je drinkt te weinig water of groene thee
  7. Je drinkt te veel alcohol
  8. Je drinkt te veel calorieën
  9. Kunstmatige stoffen in light en vetvrij eten maken afvallen moeilijk
  10. Met simpele koolhydraten val je simpelweg niet af
  11. Je eet niet genoeg eiwitten
  12. Je hebt onbewust oude eetgewoonten opgepakt
  13. Je eet minder, maar beweegt weinig
  14. Meer spiermassa door sport
  15. Je hebt last van een trage schildklier
  16. Je hormonen zijn uit balans door medicatie
  17. Continue veel stress waardoor je vetstofwisseling vertraagt
  18. Je krijgt te weinig slaap
  19. Je weegt jezelf verkeerd
  20. Je verwachtingen over afvallen zijn niet realistisch

Je bent lekker aan het afvallen en op een gegeven moment blijft de weegschaal steken op een bepaald gewicht. Maar hoe doorbreek ik nu dat gewichtsplateau? Terwijl je voor je gevoel niets anders doet. Linksom of rechtsom, de meest voor de hand liggende reden dat je niet (meer) afvalt is doorgaans dat je meer eet dan je denkt. Ook van “gezonde” mueslirepen, dadels en haverkoeken word je dik. Afvallen doe je in kleine stappen. Om gezond afvallen vol te houden is het belangrijk om realistische voornemens te maken. Tip: Denk aan gezonde gewoontes in plaats van aan diëten. Heeft leefstijl invloed op je mentale en fysieke gezondheid? Wat brengt gezond eten niet? Zijn koolhydraten dikmakers? Wat gebeurt er als je alleen fruit eet? Crashdieet ja of nee? Hoe kan je snel lichaamsvet verbranden?