Je stofwisseling versnellen heb je grotendeels zelf in de hand. Wat je eet op een dag, heeft allemaal invloed op je spijsvertering. Je spijsvertering en microbioom (gezamenlijke micro-organismen) houden van onbewerkte en pure voeding. Het liefst vezelrijk. Vezels zitten in groente, fruit, volkorengraanproducten, maar ook in peulvruchten, aardappels, noten en zaden. Met deze tips kan jij ervoor zorgen dat jouw metabolisme wordt verhoogd, waardoor je sneller vet zal verbranden.

  1. Eet vers en onbewerkt. Verse, onbewerkte voedingsmiddelen bevatten voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om gezond te blijven.
  2. Eet vaker kleine porties over de hele dag en je stofwisseling zal continue bezig blijven.
  3. Eet voeding met hoge thermische waarde. Groente, maar ook voeding met veel vezels of eiwitten hebben een hoge thermische waarde. Je lichaam heeft meer moeite om deze voeding te verteren, dus zal daardoor je stofwisseling versnellen.
  4. Eet probiotische voeding zoals yoghurt bevat bacteriën die gunstig inwerken op de darmflora.
  5. Eet genoeg calorieën en zo voorkom je dat je lichaam zuiniger wordt met energie en vet gaat opslaan.
  6. Sla het ontbijt niet over, zodat je stofwisseling net als de rest van je lichaam zo snel mogelijk kan opstarten. Zolang dit maar rijk is aan eiwitten of vezels.
  7. Drink veel water en drink bij elke maaltijd een groot glas water, het vergemakkelijkt de doortocht van het afval in je lichaam en het maakt de stoelgang zachter. De Gezondheidsraad adviseert om ongeveer 1,5 liter water per dag te drinken. In de zomer, een warm land of als je sport, heb je meer vocht nodig.
  8. Beperk alcoholgebruik, omdat het vermogen van je lichaam om vet te verbranden wordt door alcohol onderdrukt.
  9. Kruid je eten en pepers zorgen ervoor dat je metabolisme iets versnelt. Beweeg genoeg en beweeg na het eten. Wanneer je beweegt krijg je eerder trek. Je zal dus al automatisch meer gaan eten, wat ervoor zorgt dat je stofwisseling sneller gaat werken.
  10. Bouw spiermassa op. Spieren hebben constant energie nodig, ook in de ruststand. Wanneer je meer spiermassa opbouwt, zal je lichaam steeds meer energie nodig hebben. Daardoor zal je stofwisseling versnellen.
  11. Slaap voldoende. Bij te weinig slaap wordt de manier waarop het lichaam koolhydraten verbrandt aangetast, wat kan leiden tot glucose intolerantie, meer trek en een minder snelle stofwisseling.
  12. Vermijd te warme omgevingen. Natuurlijk is een te koude omgeving niet gezond, maar vaak kan de kachel wel één of twee graden lager. Bij een koude omgeving moet het lichaam harder werken om op temperatuur te blijven. Daardoor zal de stofwisseling versnellen.

Het is uiteraard ook deels persoonsgebonden. Sommigen hebben last van spicy gerechten en pikante specerijen, maar dat geldt niet voor iedereen. Anderen krijgen zure oprispingen van tomaten, citrusvruchten of zure bereidingen zoals vinaigrette, en er zijn ook mensen die het prikkelbare darmsyndroom ontwikkelen wanneer ze uien of granen eten. Wat is duurzaam eten? Wat is functioneel eten? Wat is clean eating? Wanneer sla je door met gezond eten? Kan ik ook te weinig eten? Waarom is gezond eten zo moeilijk? Van welke eten krijg je energie?