Met de zomer in aantocht proberen we allemaal wat strakker in ons vel te komen. We proberen chocola, koekjes en chips vaker in de kast te laten staan én slepen onszelf weer regelmatiger naar de sportschool. Ook roepen we voor de zoveelste keer diezelfde reeks aan goed bedoelde voornemens zoals ieder jaar. Dit zijn veel gebruikte, welbekende en zeer tijdelijke wanhoopssignalen en acties, die elk jaar weer leiden tot hetzelfde resultaat. Maar ook als december weer in aantocht is, heeft doorgaans iedereen wel een goede reden waarom dit niet de beste periode om te beginnen met gewicht kwijt te gaan raken. Iedereen heeft zo haar of zijn eigen redenen om flink wat kilo’s kwijt te willen raken. Afvallen is doorgaans een hele opgave. Je moet ineens anders gaan eten, vaak ook minder en wellicht wat vaker naar de sportschool gaan. Enne… we hebben onplezierig nieuws voor je: naarmate je ouder wordt, wordt het alleen maar lastiger. Je stofwisseling is namelijk trager dan in je tienerjaren en de schuld kunnen we leggen bij je leeftijd. Vanaf je 30e wordt afvallen echter een stuk moeilijker. Je verliest geleidelijk steeds meer spiermassa. Vervelend, maar het is niet anders: dit zet zich vervolgens om in vet. Hierdoor wordt je stofwisseling afgeremd en heb je steeds minder calorieën nodig. Daarnaast krijg je ook steeds vaker last van ouderdomskwaaltjes. Ook super vervelend en dit kan er doorgaans ook voor zorgen dat je geremd wordt in het actief bewegen. Zowel bij mannen als bij vrouwen verandert de hormoonhuishouding op oudere leeftijd. Dit heeft invloed op de stofwisseling. Waar je tien jaar geleden nog alles kon eten zonder een grammetje aan te komen, is dat nu wel anders. Eigenlijk begint het al vanaf je 25ste, aangezien je lichaam vanaf die leeftijd zo’n 200 calorieën minder nodig heeft. Blijf je dus eten als voorheen, dan krijg je structureel te veel calorieën binnen. Tegen de tijd dat je 50 bent, wordt het nóg moeilijker, gezien je lichaam dan kan draaien op nog 250 calorieën minder. Toch iets om rekening mee te houden… Het is dus duidelijk dat het lastiger is om af te vallen als je ouder wordt, maar wat doe je eraan? Kinderen rennen de hele dag rond. Als we ouder worden gaan we steeds meer zitten. Focus je vooral niet op de getallen op de weegschaal, ook vooral niet dagelijks op gaan staan om te kijken, maar richt je op een gezonde levensstijl. Das heel veel effectiever. Ook neemt de spiermassa af naarmate we ouder worden. Door die afname vertraagt de verbranding. Om je spiermassa zoveel mogelijk op peil te houden, kun je vrij simpel voor elkaar krijgen door proteïnen binnen te krijgen en oefeningen te doen met gewichten. Wie de kilo’s de baas wil blijven moet bewegen. Kies een sport die goed bij je past. Houd je niet van de sportschool, begin er dan ook niet aan. De kans is groot dat je het niet volhoudt. Ga wandelen, zwemmen of fietsen. Overweeg ook eens om te gaan skeeleren om je kilo’s te beheersen. Een dagelijkse wandeling van een half uur tot een uur kan al wonderen doen voor je gezondheid en gewicht. Vergeet ieder dieet dat je ooit heb gedaan of gelezen en begin simpelweg met gezond eten. Naast dat het goed is voor je lichaam en het kwalen kan voorkomen, zul je je energieker voelen en gewicht kwijtraken. Zorg voor regelmaat in je voedingspatroon en eet als tussendoortje fruit in plaats van op de verpakking lijkende gezonde meergranen koekjes met loads of sugar. En daarbij ook kort door de bocht gezegd: overgewicht bij ouderen is extra ongezond. Dit komt doordat juist bij ouderen de kwaliteit van leven sterk afneemt. Gezond oud worden begint met een gezond gewicht en betekend ook minder kwaaltjes. Zorg vooral voor een goede basisconditie. Vitaal oud worden dus. Met welke oefeningen kun je meer calorieën verbranden? Waarom krijgen mannen een buikje? Hoe kan je snel lichaamsvet verbranden? Kan je vet verbranden zonder spiermassa te verliezen?