Sporten met hooikoorts kan knap lastig zijn. Laten we beginnen met het goede nieuws: mensen met hooikoorts mogen regelmatig sporten. Sterker nog, het is zelfs goed. Het voorjaar en de zomer zijn de maanden waarin de meeste hooikoortsklachten voorkomen. En hoe mooier het weer hoe meer klachten de groep hooikoortspatiënten heeft. Voor trainers, coaches en andere begeleiders van sporters is het allereerst belangrijk om de symptomen van hooikoorts te herkennen, om daar vervolgens rekening mee te houden. Jarenlang werd hen geadviseerd om weinig te bewegen en rustig aan te doen. Tegenwoordig adviseren artsen juist beweging en fitness. Het lichaam krijgt een betere weerstand en wordt sterker, wat positief is voor mensen met een allergie. Infecties zijn minder hardnekkig en je immuunsysteem is weerbaarder. Bovendien zorgt de verbeterde doorbloeding bij astmapatiënten voor een optimale zuurstofopname en minder aanvallen van benauwdheid. Te intensief sporten daarentegen kan je weer tegenwerken. Er zijn verschillende voorzorgsmaatregelen die de sporter met hooikoorts zelf kan treffen, maar ook de trainer of coach kan tijdens de training met een aantal zaken rekening houden:

  • Vermijd wrijven in je ogen
  • Draag buiten een zonnebril ter bescherming van je ogen
  • Train bij voorkeur ’s ochtends vroeg of na een regenbui
  • Check je sportlocatie (bosrijke omgeving of een omgeving met veel gras is niet verstandig)
  • Zorg voor voldoende rust tussendoor en een hoge weerstand, dan heeft de hooikoorts minder vat op je.
  • Ga sporten aan het strand of verblijf hoog in de bergen
  • Ga direct douchen en was je haar (doe dit ook na een wandeling).
  • Doe je kleding na het buiten sporten meteen in de was
  • Bezoek de huisarts bij aanhoudende klachten
  • Test je longfunctie
  • Volg het hooikoortsbericht
  • Breng een streepje vaseline aan onder en rond je neusgaten voor je gaat sporten. Op die manier blijven de pollen kleven aan de vaseline en dringen ze minder snel je neus binnen.

Houd bij het sporten je lichaam goed in de gaten. Hooikoorts kan zorgen voor vervelende klachten zoals vermoeidheid, benauwdheid en verkoudheidsklachten. Stop direct met de training bij allergische reacties of astmatische klachten of wanneer je je niet goed voelt. Wanneer je astma hebt, doe je er slim aan om je inhalator ook tijdens het sporten bij je hebben. Mocht je desondanks nog veel last hebben van pollen, kies er dan toch voor om binnen te sporten. Hoe krijg je conditie met astma? Heeft sporten in de buitenlucht voordelen? Wat is een SMA (Sport Medisch Advies)? Hoe verhoog ik mijn weerstand?