De mens beschikt van nature over afweermechanismen, als een zwaar bewaakt fort. Het gevaar van een verzwakt immuunsysteem geeft meer kans op infecties en chronische ziekten. Waarom leren we niet hoe we ons immuunsysteem kunnen versterken? Je gezondheid en een goede weerstand gaan hand in hand samen. Je weerstand is van belang om ziekmakers die je lichaam binnendringen, zoals bepaalde bacteriën, virussen, viroiden, schimmels, prionen en meer uit te schakelen. Het is een functie in het immuunsysteem en heeft te maken met de mate dat je lichaam je kan beschermen tegen schadelijke elementen, waaronder bacteriën, virussen, viroiden, schimmels, prionen en meer. Het lichaam maakt hier antistoffen tegen aan en zorgt er op die manier voor dat je minder snel ziek wordt. Zonder je immuunsysteem zou je continu ziek ziek zijn, dus het is ontzettend belangrijk om je weerstand op peil te houden. De huid is een belangrijke barrière. En daar waar geen huid is zijn kwetsbare cellen, zoals in de mond, de neuskeelholte en de darmen voorzien van een slijmlaag die vol zit met bacteriën, virussen en antistoffen als bescherming. Vele infecties zweven door de lucht en breken door onze verdediging wanneer we deze inademen via de mond, neus of longen. Sommige infecties zijn van nature lucht overdraagbaar, zoals schimmelsporen. Hou er rekening mee, naast de virussen, schimmels, bacteriën en parasieten, is er nog een manier waardoor je ziek kunt worden: via je bloed. De hoogte van je weerstand hangt af van je afweersysteem ofwel immuunsysteem. Leefstijl is van groot belang om de afweer te verhogen. Door gezond te eten, genoeg te slapen, jezelf vrijhouden van overmatige stress en regelmatig te bewegen, ondersteun je je weerstand. Voor een optimale weerstand is een gezond voedingspatroon essentieel. Het beste wat je hiervoor op voedingsgebied kan doen is gezond en vooral gevarieerd te eten zodat je alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgt. Een gezond voedingspatroon houdt in dat je voldoende eiwitten, vetten, koolhydraten, mineralen en vitamines binnenkrijgt. Daarnaast wordt het ook aangeraden om genoeg vezels te eten en water te drinken. Bepaalde nutriënten dragen specifiek bij aan het ontwikkelen en een goede werking van immuuncellen, en daarmee je weerstand. Tot die nutriënten behoren vitamine C, vitamine D, zink, selenium, ijzer en eiwitten. Helaas is het zo dat sommigen een lage weerstand hebben en dus meer risico lopen om ziek te worden. Ook het immuunsysteem van de mens met een bepaalde aandoening, die medicijnen moeten slikken of een medische behandeling moeten ondergaan, functioneert niet optimaal. Bestaan superfoods? Er zijn geen soorten fruit of groente die je weerstand extra verhogen. Blijf ook je gezond boeren verstand gebruiken. Denk maar aan wortels. Men roept altijd dat wortels heel goed zijn voor je ogen. Van meer wortels eten ga je echt niet beter zien. Een opticiën verkoopt nog steeds brillen en geen wortels. Het is belangrijk om te variëren. Door verschillende soorten fruit en groente te eten krijg je alle belangrijke stoffen binnen. Blijf gezond! Vergeet niet dat ook een onderwerp als voedselveiligheid een belangrijk item is voor een goede weerstand. Voedsel correct opslaan, fruit en groenten wassen, vlees correct bakken en geen verrot voedsel nuttigen. Hoe kan ik mijn zelfherstellend vermogen bevorderen? Genezen op eigen kracht, kan dat? Is trainen in de kou een probleem? Heeft sporten in de buitenlucht voordelen? Hoe geef ik mijn immuunsysteem een boost? Waarom heb ik een loopneus tijdens het buiten sporten? Hoe moet ik omgaan met temperatuurverschillen? Bestaat er iets als outdoor sportkleding? Sporten in de regen, wel of niet doen? Heeft een slecht gebit invloed op je gezondheid?