Griesmeel is bij velen van ons bekend al sinds de kindertijd. Velen eten sindsdien het gerecht en dit is niet verrassend. Brinta is toch ook goed?
Waarom griesmeel dan niet? Griesmeel is geen eigen soort meel, maar het is heel fijn gemalen tarwe, maïs, spelt of rijst. Gries is het gedeelte dat overblijft na het zeven. In Nederland wordt griesmeel veelal van tarwe gemaakt. Griesmeel wordt bijvoorbeeld gebruikt voor griesmeelpudding. Dit staat in Nederland bekend als een lekker dessert. Het verschil tussen griesmeelpap en griesmeelpudding is eigenlijk niet zo ingewikkeld. Griesmeelpap is vloeibaar, terwijl griesmeelpudding veel dikker is. Griesmeelpudding bevat veel suikers, rond de 20 gram per 100 gram, maar dit kan uiteraard verschillen per merk of bereiding. Griesmeelpudding kan dus het beste af en toe geconsumeerd worden. Een pakje uit de winkel is anders dan zelfgemaakte pap. Wil je het écht gezond doen, dan zal je de griesmeelpap zelf moeten maken en de suikers buiten spel laten. Waar moet ik op letten bij gemalen of vloeibare voeding? Wat is het belangrijkste verschil tussen havermout en Brinta? Wat is Weetabix? Wat is Bambix? Zijn groene smoothies echt gezond? Wat is functioneel eten? Is water drinken belangrijk?