Water drinken is goed voor je. Althans, dat wordt vaak geroepen. Tijdens het sporten verlies je vocht. Hierdoor gaat het prestatievermogen achteruit. Sporters hebben een hogere vochtbehoefte. Ben je een sporter dan mag je op een sportdag wel 2 tot 3 liter drinken. Dat is natuurlijk wel afhankelijk van de duur van de training, hoe warm het is, de intensiteit van een training, de fitness kleding die je draagt en de luchtvochtigheid. Water is namelijk een belangrijk onderdeel van bloed. Als je te weinig water drinkt wordt je bloed stroperig. Hierdoor kunnen voedingsstoffen minder goed naar je spieren afgevoerd worden. Ook zorgt water voor een stabiele lichaamstemperatuur en speelt water een belangrijk onderdeel van urine en zweet. Een handige richtlijn om een vochttekort te voorkomen is om tijdens een training 125 tot 250 ml per kwartier te drinken. Na afloop van je training is het heel belangrijk om je vochtverlies weer aan te vullen. Je lichaam heeft anderhalf maal zoveel vocht nodig dan dat je bent verloren door te zweten tijdens je training. Eigenlijk kan je alleen weten hoeveel vocht je verliest tijdens je training door je voor en na de training te wegen. Hoeveel je dan bent afgevallen, zoveel ben je aan vocht verloren. Vermenigvuldig dit getal keer anderhalf keer om je lichaam weer van voldoende vocht te voorzien. Met name bij ouderen verkleint voldoende drinken ook de kans op nierschade en hartfalen. Hoeveel water is teveel, wat zegt de kleur van je urine over je vochtinname, en is dorst wel een goede indicatie dat je vocht nodig hebt? De hoeveelheid water die je per dag nodig hebt verschilt per persoon. Het Voedingscentrum geeft als richtlijn 1,5 tot 2 liter water per dag. Hoeveel vocht je precies nodig hebt is ook afhankelijk van je gezondheidstoestand. Het hoeft niet alleen water te zijn, alle dranken tellen mee. Neem wel dranken zonder toegevoegde suikers of alcohol. Koffie, thee en melk tellen dus ook mee. De kleur van de urine moet licht geel zijn, net als (citroen) limonade. Als de kleur helder is, betekent het dat je tot de rand vol zit. Wanneer je urine de kleur heeft van appelsap of donkerder en zelfs ruikt, dan moet je even bijtanken. Maak je geen zorgen als je elke dag een koffie verkeerd drinkt. Het effect op je lichaam en prestaties zal minimaal zijn omdat je er al aan gewend bent. Als je uitgedroogd bent kan het lichaam verschillende signalen afgeven zoals: dorst, sufheid, zwakte, verwardheid, te weinig zweten, te weinig plassen of flauwvallen. Kun je ook te veel water drinken? Waar moet ik op letten bij gemalen of vloeibare voeding? Kun je regenwater drinken? Drinken tijdens het sporten: water of sportdrank? Is kokoswater beter dan sportdrank?