Een beetje stress is helemaal niet erg. Stress wordt deels vaak veroorzaakt door piekeren. Negatieve stress is vergif voor je welzijn. Stress kan ook leiden tot een ongezonde leefstijl, zoals eetbuiten (het zogenaamde ’troost-eten’, ‘comfort-food’ of ‘snack-trek’), onvoldoende bewegen en alcoholconsumptie. Probeer dus bewust en regelmatig te ontspannen in je dagelijks leven. Door intensief te bewegen, doorbreek je je piekergedrag en de denkstroom. Je focust je even op iets anders dan je gedachten, zoals de route die je aflegt, de oefeningen die je doet of je ademhaling. Je verstand gaat dan op nul, waardoor je met een leeg hoofd weer thuis komt. De kans is groot dat je tijdens het sporten juist op goede ideeën komt. Een opgeruimd hoofd maakt je namelijk ook creatiever. Er komt ruimte vrij voor andere ideeën en oplossingen. Ook belangrijk: sporten kan de aanmaak van cortisol verminderen. Dit hormoon wordt door het lichaam aangemaakt als je stress hebt. Vergeet ook niet de factor lachen en plezier. Lachen heeft op vele manieren invloed op je lichaam. Het kan stress verminderen en de activiteit van dopamine, serotonine en endorfine positief beïnvloeden. Kijk dus waar je blij van wordt en onderneem die dingen vaker. Maar doe ook af en toe helemaal niets. Dat is belangrijk voor de hersenen om tot rust te komen. Het beste is natuurlijk om de daadwerkelijke stressveroorzaker aan te pakken. Helpt op vakantie gaan altijd tegen stress? Is sporten slecht bij lage rugpijn? Kun je sporten met Jicht? Is het goed om te sporten als je reuma hebt? Hoe begin ik met sporten na een hernia? Is bewegen goed voor artrose? Is het normaal dat je duizelig wordt tijdens het sporten? Welke brandstof heb ik nodig tijdens het sporten? Helpt sporten tegen stress?