Bekijk hier onze ‘voeten-mindset’-pagina voetgezondheid en voetverzorging. Kramp, relatief onschuldig, maar toch enorm vervelend! Tijdens een krampaanval werkt het geven van tegendruk goed. In geval van kramp in de kuiten: probeer de tenen omhoog te trekken (richting de neus). Om kramp in de benen te voorkomen is het goed de spieren na het sporten en voor het slapen te ontspannen met rustige rekoefeningen. Een magnesiumtekort is mogelijk als er sprake is van overmatige lichamelijke inspanning van de spieren of in het geval van een zwangerschap. Als er een tekort is, kan dit worden aangevuld met magnesiumrijke voeding. Sommige mensen hebben ook ’s nachts last van kramp. Dat kan ontstaan door geestelijke spanning. Elke gedachte stuurt spieren in het lichaam aan, dus ook hevig dromen en piekeren. Wanneer de spieren worden aangespannen zonder beweging, kunnen krampen optreden. Goed opwarmen voor het sporten vermindert de kans op kramp. Het is belangrijk dat je niet veert tijdens het rekken en ook mag je niet een ruk aan een verkrampte spier geven. Er kan dan een spierscheur ontstaan. Zorg dat je voldoende vocht, zouten en mineralen tot je neemt tijdens een langdurige inspanning. Draag geen strakke, knellende kleding. Doe niet meer tijdens het sporten dan je lichaam aankan. Doe een goede cooling-down waarbij je je activiteiten langzaam vermindert. Verder kan een massage ook helpen tegen kramp. Bekijk hier onze pagina Je eigen voeten masserenGenezen op eigen kracht, kan dat? Waarom zou je je voeten willen trainen? Je voeten insmeren met magnesiumolie? Worden je voeten lui van steunzooltjes? Hoe sport ik verstandig met mijn voeten? Wat betekenen je voeten voor je? Waarom je vaker op blote voeten zou moeten lopen? Wat is een podotherapeut? Wat is voetreflexologie?