Als je knallende hoofdpijn krijgt een kwartiertje na een goede maaltijd, is dat niet normaal. Toch ben je niet de enige. Velen hebben last van hoofdpijn na het eten, en daar zijn tal van verschillende redenen voor. Bepaalde voedingsstoffen kunnen bij jou hoofdpijn triggeren. Als je weet welke stoffen of producten dat zijn, kan je die vermijden en zul je geen last meer hebben van hoofdpijn. Suiker kan verslavend zijn. Zowel te veel als te weinig suiker kan hoofdpijn veroorzaken. Te veel suiker eten kan een hoge bloedsuikerspiegel (hyperglycemie) veroorzaken. Het consumeren van te weinig suiker kan lage bloedsuikerspiegels veroorzaken (hypoglykemie). Een lage bloedsuikerspiegel kan een aantal symptomen veroorzaken, waaronder hoofdpijn en spierpijn. Mensen die insuline nemen, hebben een hoger risico om een ​​lage bloedsuikerspiegel te hebben. Mensen die te veel suiker consumeren, insulineresistent zijn of diabetes hebben, zijn gevoeliger voor een hoge bloedsuikerspiegel. Als je veel suiker in één keer consumeert, kun je nadien een suikercrash krijgen, wat hoofdpijn kan veroorzaken. Feitelijk veroorzaakt suiker hersenveranderingen die vergelijkbaar zijn met die van drugs. Wanneer de hersenen worden blootgesteld aan chronisch hoge suikerniveaus, maken ze minder dopamine aan, wat een essentiële rol speelt bij plezier, motivatie en je gemoedstoestand. Dopamine is ook in verband gebracht met verslaving. Wanneer mensen plotseling stoppen met het eten van suiker, kunnen hun hersenen in een staat van suikeronttrekking komen. Het geleidelijk verminderen van je suikerverbruik kan deze symptomen verminderen. Als je teveel suiker eet, of andere producten met een hoge GI (Glycemische Index), krijg je klachten zoals:

Op korte termijn:

  • Vermoeidheid
  • Stemmingswisselingen of depressie
  • Vreetbuien
  • Overgewicht
  • Een uitgedroogde huid
  • Tandproblemen
  • Een hoge bloeddruk

Op de lange termijn:

  • Een grotere kans op diabetes type 2. Diabetes kan leiden tot zenuwpijn, nierfalen, slechter zicht of soms zelfs blindheid, slecht genezende wonden en soms amputaties.
  • Een grotere kans op hart- en vaatziekten door een ontstoken vaatwand, veroorzaakt door een te hoog bloedsuiker. Het gevolg daarvan is dat cholesterol aan de vaatwand blijft plakken om scheuren te voorkomen. Het lichaam verhoogt daarvoor de cholesterolspiegel door meer cholesterol te produceren. Het verminderen van cholesterol in je voeding heeft dus niet eens zoveel invloed.

Het is alsnog verstandig om hier rekening mee te houden als je hoofdpijn krijgt na maaltijden. Probeer eens een week gluten- en/of lactosevrij te eten. Als je merkt dat je geen last meer hebt van hoofdpijn is de kans groot dat je een intolerantie hebt. Pas dan je maaltijden daarop aan. Vertrouw op je gevoel en mijdt producten waar je er hoofdpijn van krijgt. Wat kun je doen als je te veel suiker hebt gegeten? Zijn fruitsuikers beter dan toegevoegde suikers? Hoe ontstaat pijn?