Goed opdrukken is belangrijk! De push up of opdrukken is een full-body workout zonder dat je gewichten of apparaten nodig hebt. Je gebruikt veel spiergroepen tegelijk en daarmee is deze samengestelde oefening goed voor je hele lichaam. Je traint borstspieren, triceps, biceps, buikspieren, bilspieren, bovenbeenspieren, hamstrings, kuiten, rugspieren, schouders, onderarmen en polsen. Het doel van een vechter is niet het krijgen van een zo groot en gespierd mogelijk lichaam, maar een lichaam die zo goed mogelijk aangepast is op vechtsituaties. Hierbij spelen behendigheid, explosieve kracht, snelheid en niet te vergeten uithoudingsvermogen een belangrijke rol. Krachttraining voor een vechter heeft dus niets te maken met bodybuilding! Niet voor niets is deze klassieke fitnessoefening al jarenlang gemeengoed bij fysieke oefeningen in het leger, vechtsport of op de sportclub. Bij een regelmatige uitvoering van deze fitnessoefening zal je opvallend snel resultaat zien. Het opdrukken kun je zo zwaar en zo veelzijdig maken als je maar wilt. De grote kunst is natuurlijk wel om goede push ups te doen. Ook kun je met de push up oefening je conditie verbeteren, maar ook om blessures te voorkomen. Hiermee krijg je krachtige spieren en soepele gewrichten. De voordelen van opdrukken zijn eindeloos. Naast de vele lichamelijke voordelen die je krijgt van het opdrukken, kun je dit overal doen zonder en je kunt je portemonnee lekker dicht laten. Wat is de voorligsteun? Wat is bodyweight training? Is er verschil tussen BodyWeight Fitness and Calisthenics? Wat zijn Street Workouts? Wat zijn burpees?