Je wilt defensiefit op de keuring verschijnen en tijdens de keuring voldoende kunnen opdrukken. Gedurende het keuringstraject wordt gekeken naar je basiskracht en uithoudingsvermogen in je borstspieren. Wanneer je eenmaal goedgekeurd bent om militair te worden en je mag beginnen aan de militaire opleiding, dan zul je nog vele malen in de voorligsteun liggen om op te drukken.

  • Ga op je buik op de grond liggen;
  • Steun op je onderarmen (zoals wanneer je een boekje leest op het strand);
  • Steun nu op je tenen en je onderarmen, span je buikspieren goed aan en til je hele lichaam ongeveer 10 cm op boven de grond.
  • Hou dit vast totdat je het in je buik voelt, ga dan weer rustig liggen en ontspan daarna pas je buikspieren.
  • Je mag niets voelen in de rug, zak dus niet door en gebruik je buikspieren.
  • Als deze oefening te zwaar is, steun dan op de knieĆ«n i.p.v. de tenen en hou je voeten net boven de grond.
  • Zorg er wel voor dat je ook nu je rug recht houdt door de buikspieren aan te spannen (bovenbenen, heupen en borst staan in een lijn).

Om militair te kunnen worden moet je heel wat in huis hebben. Mentaal moet je sterk in je schoenen staan, maar ook fysiek moet je aan een aantal eisen voldoen. Je moet niet alleen gezond zijn, maar ook fit! Fit zijn of fit worden gebeurt niet vanzelf, hiervoor moet je trainen. Wat is Beasting? Wat is marsen? Wat is conditionering?