Fit worden hoeft geen rocket science te zijn. Dit soort workouts zijn op dit moment dan ook razend populair. En dat is zeker niet voor niets. In tegenstelling tot de klassieke krachttraining met gewichten, train je uitsluitend met je eigen lichaamsgewicht. Je kunt dan denken aan push ups, squats, buikspieroefeningen en nog zo veel meer andere oefeningen. Trainen met je eigen lichaamsgewicht kun je altijd en overal doen. En kan je er echt heel veel verschillende gerichte workouts mee maken. Maar ook kun je met bodyweight exercises sterker worden. Ongeacht je fitnissniveau, bodyweight oefenignen zijn er voor iedereen. Ze kunnen makkelijk aangepast worden naar ieders niveau. Bodyweight oefeningen zijn prima geschikt om je balans te vergroten. Daarnaast kan je ook hele eenvoudige oefeningen doen zoals het staan op één been, daarna iets door je knieën heen te zakken en om het echt moeilijk te maken je ogen dicht te doen. Je zult merken dat je op die manier echt je voeten en enkels aan het werk zet. Je kunt de oefening moeilijker maken, het aantal herhalingen vergroten, de oefening langzamer uitvoeren (probeer dit maar eens met opdrukken). Bodyweight training vormt een vast onderdeel van elk goed functional trainingsconcept. Het trainen met je eigen lichaamsgewicht biedt veel mogelijkheden en je kunt je lichaam trainen volgens jouw persoonlijke behoeften. Het maakt niet uit of je spieren wilt opbouwen of wilt afvallen. Met bodyweight training kun je beide bereiken. Je zult juist met bodyweight workouts meerdere spiergroepen gaan aanspreken, dan dat je bijvoorbeeld alléén in een hardloop sessie of in een dumbbell training zal doen. Door uitsluitend met je eigen lichaamsgewicht te trainen, versterk je niet alleen je spieren. Als je de oefeningen op de juiste manier uitvoert, word je vanzelf ook flexibeler. Je uithoudingsvermogen verbetert. Je snelheid neemt toe en je traint je coördinatie. Kortom bodyweight workouts bieden zo veel variatie en voordelen in verhouding met reguliere workouts. Wat zijn compound oefeningen? Net zoals je met krachttraining merkt dat je meer gewicht kunt gebruiken, merk je met bodyweight oefeningen dat je de oefening langer achter elkaar vol kunt houden. Vandaag de dag worden de termen BWF BodyWeight Fitness, BWE Bodyweight Exercises, Calisthenics, Street Workouts en Compound Training door elkaar gebruikt.