Effectief trainen doe je meestal volgens een schema. Welk schema je kiest is echter helemaal afhankelijk van je eigen voorkeuren en je doelen. Fitness kun je kort door de bocht opsplitsen in twee verschillende type sporten: cardiotraining en krachttraining. Je kunt cardio- en krachttraining makkelijk combineren , maar als je écht sterker of breder wilt worden, dan kun je je het beste focussen op alleen krachttraining. Wanneer je maar één dag per week tijd hebt om aan krachttraining te doen, is het maar beter om gelijk het gehele lichaam te trainen. Om deze reden is er door een full body schema voor één dag in de week gemaakt. Bij een full body schema worden alle spiergroepen met één schema aangepakt. Denk hierbij aan je bovenbenen, billen, hamstrings, kuiten, buikspieren, borst, schouders, traps, lats, biceps en triceps. De full body routine is een van de meest bewezen soorten trainingen binnen de bodybuilding. Het werkt voor vrijwel alle doelen, of dit nou het opbouwen van spiermassa of het opbouwen van kracht is. Bij andere trainingsschema’s heb je vaak een borstdag, rugdag, armdag, beendag of iets in die richting. Bij de full body split is het gewoon elke dag full body dag. Wat zijn compound oefeningen? Wat zijn Street Workouts? Wat is bodyweight training? Wat is een micro workout? Wat is holistisch sporten? Waarom moet ik kotsen na een heftige workout? Wat is HIIT training?