Soms gebeurt het dat je verschillende lagers in handen hebt door allerlei verschillende redenen. Eigenlijk wil je geen verschillende lagers gebruiken in je skeelers. Lagers zijn belangrijke elementen die rotatie in je skeelerwielen mogelijk maken. Ze beperken de wrijving tussen de skeeler-as en het wegdek en zijn bepalde voor het vergroten van de snelheid en efficiëntie. Ze dragen de kracht over en ondersteunen door uiteenlopende hoeveelheden druk op te vangen. Elk lagerprecisie (nauwkeurigheid)(ABEC 5 -9) heeft verschillende eigenschappen en dan praten we nog niet eens over stalen, chrome of keramische kogellagers. Wel of niet gereinigd, gesmeerd of verouderd. Nadelen van verschillende type lagers naast elkaar gebruiken zijn:

  • Als een as verschillend belast wordt kan omwille van het doorbuigen van de as scheefstelling optreden.
  • Deze as scheefstelling veroorzaakt vervolgens weer lagerspeling die ontstaat door deze door deze verschillende lagerbelasting(en).
  • Je wrijving en rotatie-efficientie is zo sterk als je zwakste schakel (lagers).

Doe tijdig je lagers te onderhouden en wissel regelmatig je wielen. Zo voorkom je een hoop gedoe en kun je genieten van lekker skeeleren. Wat is het verschil tussen olie, smeermiddel en vet? Wanneer moet ik mijn skeelerlagers smeren? Moet ik mijn lagers schoonmaken en smeren? Wat moet ik weten over de kwaliteit van skeeler lagers? Wat te doen tegen piepende en krakend lagers? Hoe lang gaan skeeler lagers mee? Kun je de lagers van je skeelers smeren met WD-40? Wat is het verschil tussen ABEC, ILQ, bones en keramisch? Zijn spacers echt belangrijk? Wat is ABEC?