Open of gesloten lagers, het optimaal lopen van je lagers vraagt om schoonmaken en smeren op regelmatige basis. Zolang het smeermiddel deze functie goed uitvoert, is er geen reden om het te vervangen of meer toe te voegen. Lagers gaan vooral snel achteruit als er water en vuil in komt. Vuil zoals zand & pekel in combinatie met water komt overal waar het niet gaan kan. Dus ook in je lagers! Dit betekent dat je de snelheid en de duurzaamheid van je lagers kunt behouden. Lagers zijn géén fan van als ze gebruikt of bewaard worden in een vochtige omgeving. Let op! Er zijn open en gesloten lagers. Gesloten lagers (of lagers met een  verzegeling / sealed) kunnen worden onderhouden door voorzichtig de afdichting te verwijderen met een naald of klein mesje. Toch zal er na verloop van tijd altijd iets in de lager terecht komen. Als je in de regen skeelert gaat dat bovendien extra snel. Een wiellager kan dan snel achteruit gaan. Een beetje zand in een lager kan hem beschadigen, waarna de lager niet meer soepel loopt. De seal houdt vuil veelal tegen, maar niet alles. Hoe te reiningen en te smeren?

  1. Haal alle lagers van de wielen los.
  2. Maak alle wielen en frame schoon waar de lagers zaten.
  3. Zorg dat de lagers vrij van viezigheid zijn aan buitenzijde.
  4. Doe de lagers in een gesloten potje of flesje met reinigingsmiddel.
  5. Schudden en dan zal er vuil op de bodem blijven liggen.
  6. Leg ze daarna op een keukenrol of maak ze droog met een compressor.
  7. Check of de lagers schoon zijn en anders opnieuw doen.
  8. Gebruik kogellagervet of fietsolie.
  9. Onze eigen persoonlijke voorkeur is Kroon-Oil kogellagervet.
  10. Check of het vet / olie goed verdeeld door het draaien van de lagers.
  11. Afdichtingen terug plaatsen en lagers terug in de wielen.

Lagers zijn niet alleen te verkrijgen in alle denkbare maten, maar ook in verschillende prijsklassen. De duurste lagers zijn vaak keramisch. De kogels in deze lager zijn ronder, gladder en harder dan goedkopere lagers. Daardoor hebben ze veel minder weerstand ten opzichte van standaard RVS lagers. Duurdere lagers hebben echter vaak een minder stevige seal om de rolweerstand te minimaliseren. Dat betekent wel dat deze lagers om meer onderhoud vragen. Er kan immers sneller vuil in de lager dringen. Een dure lager staat dus niet garant voor een langere levensduur als je hem niet goed onderhoud. Wees er van bewust dat na het reinigen en smeren van de lagers, je eerst een paar kilometer moet skaten, voordat de olie / vet perfect verdeeld is in de lagers en voor optimale werking. Keramische kogellagers zijn niet alleen geschikt voor in de regen, ze zijn ook gewoon de snelste lagers die er bestaan, ook op droog wegdek. Zoals jullie weten zijn wij outdoor multi-sporters en betekend dat we in weer en wind buiten sporten. Dus ook als het gaat om skeeleren. Dan rijdt je door regenachtige plassen. Mijn eigen beste ervaringen zijn als je een regenbui skater bent dat je echt moet gaan voor stainless steel of (half-)keramische kogellagers. Zelf rijd ik met HTB GLADIATOR Evolution Hybride lagers. Andere smaken om je skeelerkogellagers tegen de regen te beschermen, werken simpelweg niet. Wat is het verschil tussen olie, smeermiddel en vet? Is correcte lagersmering belangrijk? Wat is blauw vet? Kun je de lagers van je skeelers smeren met WD-40? Wat moet ik weten over de kwaliteit van skeeler lagers? Wat te doen tegen piepende en krakend lagers? Wat is het verschil tussen gesloten lagers en sealed? Hoe lang gaan skeeler lagers mee? Wat is een lageruitnemer? Wat is het nadeel van verschillende skeelerlagers door elkaar te gebruiken?