Vasten is niet nieuw. Mensen vasten al eeuwenlang om verschillende redenen, bijvoorbeeld uit religieuze overwegingen voor het zuiveren van de ziel. De oude Grieken geloofden dat vasten hielp bij verschillende ziekten en dat het positieve invloed had op de cognitieve vaardigheden. Vasten werd dan ook voorgeschreven door de Griekse wetenschapper Hippocrates en filosofen Plato en Aristoteles. Vasten betekent dat je je geheel of gedeeltelijk onthoudt van eten of drinken voor een bepaalde periode. Vasten is een oefening in zelfdiscipline en matigheid te midden van de overvloed waarin wij leven. Het is een gebruik dat veel voorkomt in de Bijbel, zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament. Bijvoorbeeld de 40-dagen vastentijd voorafgaand aan Pasen of het 30-dagen vasten tijdens de Islamitische Ramadan. Soms vasten mensen van bepaalde etenswaren om af te vallen, om te detoxen of om allergieën de kop in te drukken. Dat kan betekenen een tijdje geen vlees, zuivel, suiker of vet eten of een sappenkuur volgen. Vasten is een makkelijke manier om je verbrandingsmodus om te vormen. Onder normale omstandigheden draait het lichaam op koolhydraten. Maar als je vast, dus langdurig niet eet, dan raken de opgeslagen koolhydraten op en dan kan het lichaam nog maar één ding doen: vet verbranden. Gewichtsverlies is daarvan een voordeel. In het verlengde daarvan kan het bijdragen in het voorkomen van welvaartsaandoeningen zoals hart- en vaatziekten en diabetes. En het kan je helpen om tijdens het sporten niet meer afhankelijk te zijn van bananen of sportdranken. Als je verbrandingsmodus is omgevormd stelt dat je in staat om tijdens het sporten vetten aan te spreken in plaats van koolhydraten. Daarnaast kan vasten er ook voor zorgen dat je cellen verjongen. Dat betekent niet dat je opeens 120 jaar wordt zonder problemen, maar het helpt je wel gezond blijven. Je lichaam probeert verouderingsmechanismen tegen te gaan op het moment dat je gaat vasten. Welke vorm je kiest hangt af van je persoonlijke voorkeur. Wat is intermittent fasting? Zijn groene smoothies echt gezond? Zijn koolhydraten dikmakers?