Is intermittent fasting (IF) of ‘periodiek vasten’ de zoveelste dieettrend of hét geheim voor succes? Intermitting fasten, ook wel onderbroken vasten, houdt in dat je periodes van wel en niet eten afwisselt. Bij intermittent fasting gaan we er vanuit dat ons verbrandingssysteem lui geworden is. Door te vasten willen we dat het lichaam overschakelt op de verbranding van lichamelijke reserves. Er zijn verschillende varianten. Uiteindelijk hebben ze allemaal ongeveer hetzelfde effect op het menselijk lichaam. De voordelen van intermittent fasting zouden onder andere zijn: vetverlies, een heldere geest, autofagie (afbreken en recyclen van oude en beschadigde cellen) en een verbeterde insulinegevoeligheid. Intermittent fasting gaat uit van het eetpatroon van de oermens. De oermens had geen vaste eettijden, zij waren immers afhankelijk van de jacht en konden voedsel niet gekoeld opslaan. Tijden van honger en bewegen op een lege maag waren dan ook geen uitzondering. Het lichaam paste zich hier op aan. De oermens was slank en fit zonder daar extra moeite voor te doen, in tegenstelling tot de moderne mens. Door drastische veranderingen van onze leefomgeving en leefwijze is er een evolutionaire mismatch ontstaan. Wanneer je langere tijd afwisselend vast is het belangrijk om goed in de gaten te houden dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt op de dagen of tijdstippen dat je eet. Wat is vasten? Wat brengt gezond eten niet? Zijn groene smoothies echt gezond? Zijn koolhydraten dikmakers? Genezen op eigen kracht, kan dat?