Een klacht die bij skeeleren nogal eens ontstaat is dat je krampachtige voetpijn krijgt. Die pijn in je voeten ontstaat doordat je kleine voetspieren niet gewend zijn aan deze belasting. Het kan soms een beetje branderig voelen, dat komt door verzuring van de voetspieren. Vooral als je net bent begonnen met skeeleren of als je vaker langer en intensiever gaat skeeleren. De pijn kun je trouwens ook in je kuiten voelen. En je merkt het vaak al tijdens de belasting. Je denkt misschien dat je steeds kramp hebt. Mogelijk ga je zelfs twijfelen of je wel goed aan het skeeleren bent. Maar ik kan je geruststellen, want je doet het waarschijnlijk wel goed. Wat er gebeurt is dat je spieren zich ontwikkelen om sterker te worden. Je staat normaal gesproken op een schoen. Die is meestal breed en plat. Op een skate of skeeler heb je ineens een heel smal steunvlak. Het contact met de grond is daardoor heel anders. Je kunt het goed vergelijken met een schaats, ook daarin kan wel een beetje hetzelfde gevoel ontstaan. Bij skeeleren merk je alleen de invloed van de grond veel meer dan bij schaatsen. De trilling op de klinkers zorgt voor die kramp, maar ook stoepje op en stoepje af maakt de belasting voor je voeten intensief. Veel personen die met skeeleren beginnen, denken doorgaans dat het geen zware sport is. Maar dat is het wel. Het is een fijne maar ook een belastende sport. Deels heeft die belasting ook te maken met wat je onder je voeten hebt. Niet alleen in kwalitatief opzicht, maar ook of het skates of skeelers zijn. Want ook al worden de woorden nog wel eens door elkaar gehaald, er is een verschil. Skeelers zijn meer geschikt voor hoge snelheid en lange afstanden. Skates zijn wendbaar en vaak meer geschikt om op een gewoon voet- of fietspad te gebruiken. Prima voor de korte rondjes of in de stad. Maar ze zijn door die kleinere wielen wel wat instabieler dan skeelers. Voordat je begint met skeeleren ga je natuurlijk op zoek naar skeelers die goed bij je voet passen. Zorg dat je zeker weet dat de schoen goed past en niet te strak zit. Hij moet gewoon prettig zitten. Als je last krijgt van die krampachtige pijn aan je voeten, ga dan om de dag skeeleren. Pas dus de belasting aan. De ene dag train je wel, de andere dag niet. En doe voetoefeningen: de ‘one leg squat’ kan ik je aanbevelen. Je gaat op één been staan en je zakt door je knie en houdt vervolgens drie a vier seconden zo vast. Zo gaat je voet stabiliseren. Je kunt deze oefening moeilijker maken door het te doen op een kussen. Dan maak je de ondergrond bewust instabiel. Soms kan de pijn ook ontstaan door een afwijkende stand aan je voeten of benen. Dat is vaak goed op te lossen door een podotherapeut te raadplegen die gaat zoeken naar de oorzaak van jou pijnklachten. Wat is kramp? Wat is de oorzaak van spierkramp tijdens vechtsport training? Wat te doen bij kramp in de benen, kuiten en voeten? Hoe ontstaat pijn?