Soms kan het voorkomen dat leerlingen hun zelfbeheersing volledig verliezen en dan ontstaat er een vechtpartij op het schoolplein of in de aula. Terugvechten of jezelf te verdedigen tijdens een vechtspartij mag natuurlijk. Voor docenten is het een bijna onmogelijke taak om te zien wie de eerste klap uitdeelde en goed de oorzaak uit te zoeken met betrokken inclusief ouders. Docenten zien netto onderaan de streep slechts twee vechtende leerlingen en wat leerlingen daar om heen. Als vechtende leerlingen uit elkaar moeten worden gehaald dan is het behoorlijk lastig om het hele plaatje te zien als docent. Was het een spontane vechtpartij die gestart was met geinen en stoeien, of zaten hier jarenlange pesterijen en treiterijen achter, die op dat moment de emmer deed overlopen? De omstanders zijn vaak ook niet happig om te praten, omdat ze zich dan een ‘snitch’ voelen. Dit soort kwesties wordt alleen maar complexer, naarmate de scholen en klassen groter zijn. De onderlinge betrokkenheid is dan ook lager en dat staat evenredig aan de afhandeling van de docent(en) van dit soort kwesties. Wat is een anti-pestprotocol? Hoe is het vandaag de dag gesteld met pesten? Welke vormen van agressie zijn er? Wat verstaan we onder grensoverschrijdend gedrag?