Heb je weinig energie, voel je je vermoeid en heb je ineens een enorme behoefte aan zoete dingen? Dan is de makkelijkste oplossing om naar iets zoets te grijpen. Maar is dat wel zo verstandig? Een suikerdip is de meeste duuratleten wel eens overkomen, maar sommige atleten zijn er meer gevoelig voor dan anderen. Bij het sporten wordt de bloedsuiker meestal lager, omdat de suiker beter door het lichaam wordt opgenomen. Een suikerdip wordt door artsen en inspanningsfysiologen ook wel reactieve hypoglycemie (een mooie voor scrabble) genoemd. Wat kan je nu doen om een suikerdip te voorkomen. Eet voldoende eiwitten en koolhydraten en neem eventueel een gezond tussendoortje om je energie op peil te houden. Dit zorgt er voor dat je langer een verzadigd gevoel en meer energie hebt. Groenten, fruit of een handje ongezouten noten is altijd goed als gezond tussendoortje. Je krijgt héél even energie van die gevulde koek of glas appelsap. Helaas: na een uurtje voel je je nóg slomer dan daarvoor. Grijp hoe dan ook niet naar snacks, bewerkte producten en suikerrijk voedsel als je een suikerdip ervaart. Met een gezond tussendoortje kun je je energieniveau veel gelijkmatiger op peil houden en voorkom je een tweede suikerdip. Bovendien houd je met gezonde tussendoortjes langer een verzadigd gevoel. Kies dus liever voor een stuk fruit, een handje noten of een bakje (plantaardige) yoghurt zonder suiker. Vervang verder wit brood, pasta en rijst voor de volkoren-variant. Ga eerst na of je echt honger hebt, of dat je eigenlijk dorst hebt. Als je maag rammelt kan dat ook betekenen dat je dorst hebt. Je lichaam heeft vocht nodig om onder andere de spijzen te verteren. Daarom vraagt het om water. Over het algemeen drinkt men te weinig water. Wat kun je doen als je te veel suiker hebt gegeten? Wat zijn de oorzaken van suikerhoofdpijn? Zijn fruitsuikers beter dan toegevoegde suikers?