Je ziet dagelijks personen in je omgeving, die totaal geen sportfanaat zijn, maar toch slank en fit zijn. Hoe dan? Voor velen staat in shape blijven gelijk aan naar de sportschool gaan. Dat is ook niet helemaal gek. Dagelijks bewegen is echt wel écht belangrijk, maar er zijn er ook andere dingen waarmee je vitaal blijft zonder overgewicht. Probeer de techniek en de werking te snappen van je lichaam, dat is al de helft van je winst. Tijdens sport verbranden je spieren niet alle calorieën afkomstig uit je voeding. Dit betekent dat je het verbrandingsproces zou kunnen versnellen met gezonde voeding. Daar zit wel een keerzijde aan, namelijk hoe minder je eet, hoe minder energie je lichaam ter beschikking heeft voor levensnoodzakelijke processen. Hierbij moet je natuurlijk wel heel goed letten dat je natuurlijk metabolisme niet uit balans geraakt en ook het goed in de gaten houden van je bloedsuikerspiegel. Daar wordt je immuunsysteem niet beter van, maar ook je energiepeil én je humeur niet. Natuurlijk is bewegen goed voor je conditie, energiepeil, figuur én je humeur. Sporten doe je misschien een uur per dag, maar dan zijn er nog steeds 23 uur over, waarin dingen goed en fout kunnen gaan. Gezonde voeding is een zeer belangrijke basis als je in shape wilt komen of blijven. Wat is het verschil tussen bewegen, sporten en trainen? Zijn vitaal en fit zijn hetzelfde? Waarom is het zo lastig om voldoende te sporten en bewegen? Waarom is ‘geen tijd om te sporten’ nooit een goed excuus? Is het huishouden doen ook sport? Hoe kan ik me snel fit voelen?