Wanneer je gedurende een lange periode weinig beweegt, dan heeft dat fysieke gevolgen. Een belangrijke boosdoener voor het aftakelen is niet ouderdom, maar gebrek aan beweging. Een gezonde leefstijl bestaat uit een verantwoord voedingspatroon, voldoende lichaamsbeweging en een balans in werk en ontspanning. Vaak hebben we heel veel moeite om daadwerkelijk gezonder te gaan leven. Gemiddeld wordt gedacht bij sport altijd dat men moeten gaan bewegen als een topsporter. Hoe meer, hoe harder, hoe beter. Als het om je gezondheid gaat, ben je helemaal niet beter af als topsporter. Het gaat niet om het prestaties, het gaat om het bewegen. Mensen bewegen graag op een manier die ervoor zorgt dat zij zo weinig mogelijk energie hoeven te gebruiken. De oermens moest namelijk alle energie bewaren voor noodzakelijke dingen: het maken van vuur en het vinden van voedsel. Alle andere zaken waarvoor we ons moeten inspannen, waren bijzaak. We zijn liever lui dan moe. Beperk stilzitten en beweeg. In een gezonde bewegingsmix wissel je zitten, staan en bewegen af. Veel stilzitten is deels ook aangeleerd. Maar wanneer we het hebben over lichaamsbeweging dan is dit niet iets waar je elk moment mee bezig hoeft te zien. Voldoende lichaamsbeweging komt neer op zo’n 30 minuten per dag bewuste en actieve inspanning. Wie regelmatig beweegt, voelt zich bovendien ook fitter en sterker. Sporten maakt ook dat je minder stress, minder angst en minder depressieve gevoelens kan ervaren. Ook kan het de nachtrust verbeteren. Vooral (blijven) bewegen dus! Waarom is langdurig zitten ongezond en onproductief? Heeft leefstijl invloed op je mentale en fysieke gezondheid? Wat brengt gezond eten niet? Is het huishouden doen ook sport? Wat zijn de grootste problemen van deze tijd? Zijn vitaal en fit zijn hetzelfde? Zijn gezond en fit zijn hetzelfde?