Er wordt veel gezocht naar oefeningen om enkels sterker te maken. Of het nu gaat om skeeleren, kickboxing, skiën of badminton. Dat is begrijpelijk, want blessures aan de enkels komen vaak voor. Ons enkelgewricht moet ons gehele lichaam ondersteunen en hierdoor kunnen er vrij gemakkelijk klachten aan ontstaan. Enkel klachten zijn vervelend omdat ze het dagelijks leven ernstig kunnen belemmeren. Je kunt ze voorkomen door regelmatig wat oefeningen te doen. Enkel klachten kunnen op verschillende manieren ontstaan. Acuut of door een overbelasting. Tijdens sport kan er verrekking of verdraaiing van de enkelbanden plaats vinden. Daarnaast kan een chronische aandoening onderliggend zijn aan de enkelklachten. Zwakke enkels zijn lastig bij het sporten. Je kunt ze verzwikken of overbelasten en dan kun je helemaal niet meer je favoriete sport doen. En het vervelende is, als je eenmaal door je enkel bent gegaan, heb je kans dat het vaker gebeurt. Sterke enkels helpen je om stabiel te staan, om goed af te kunnen zetten en om wendbaar te zijn. Ook zal iemand met zwakke enkels sneller moe zijn, omdat het meer energie kost het gewricht stabiel te houden. Enkelklachten kunnen resulteren in een beperkte bewegingsvrijheid en voor een afwijkend looppatroon. Door de pijn te ontzien moeten andere spieren compenseren en worden overbelast. Wat op hun beurt kan zorgen voor meer of andere klachten. Je kunt je enkels trainen om ze sterker te maken. Aan je enkelstabiliteit werken kun je elke dag doen. Hoe vaker hoe beter. Je voetspieren sterker maken door voetentraining en enkel training. Voordelen van werken aan je enkelstabiliteit: Betere balans, minder snel blessures, efficiënter kunnen lopen, mobiliteit in je enkelgewricht en minder snelle verzuring van de kuiten. Verbeter ook je knieën, rug, core, kuiten en heupen. Bekijk hier onze pagina enkels sterker maken.