Knieklachten kunnen bij iedereen voorkomen, ongeacht leeftijd of sport. Als we het hebben over knieklachten dan hebben we het over een heel scala aan klachten met allerlei oorzaken. Pijn aan de knie kan ontstaan als gevolg van overbelasting, een val of ongeluk, maar ook door het uitvoeren van bijvoorbeeld zwaar werk of op basis van genetische aanleg ontstaan. Het is belangrijk om een goede spierkracht te hebben, mede omdat de spieren helpen bij schokabsorptie. Door een goede spierkracht worden de krachten op het kniegewricht verkleind waardoor de knie minder zwaar belast wordt. Het is beter om functioneel te trainen of in combinatie met functionele training. Dit betekent dat de oefeningen bestaan uit bewegingen van het dagelijks leven. Een goede beweeglijkheid en flexibiliteit van de knie is belangrijk voor een goede functie van de knie. Zoals eerder genoemd heeft inactiviteit tot gevolg dat de flexibiliteit en de mobiliteit van de knie achteruit gaan, daarom is het belangrijk dat je blijft bewegen. Hoe instabieler de knie hoe sneller het gewricht beschadigt en hoe groter de kans op het herhalen van actieve ontstekingsreacties. Daarom is het zeer belangrijk om de stabiliteit van de knie zoveel mogelijk te behouden of te verbeteren. Met een stabiele knie kun je je zekerder voelen tijdens bewegen en zul je ook vaker willen bewegen. Knieën zijn sowieso onmisbaar om te sporten en bewegen. Er zijn sporten waar knieblessures wat vaker bij voorkomen. Dat komt door de manier van bewegen. Vaak gaat het mis bij plotselinge, snelle bewegingen en springen. Nogmaals: RUST ROEST. Verbeter ook je enkels, rug, core, kuiten en heupen. Wat zijn triggerpoints? Wat zijn veel voorkomende klachten tijdens het sporten?