Niet alleen communiceren om je boodschap over te brengen, maar ook nog eens wat gedaan krijgen van de ander. Daar gebruik je het ik-model voor. Het is de kunst om tijdens de communicatie vanuit jezelf te praten. Wat jij vervelend vindt, zit jóu dwars. Dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Wanneer je iemand alleen verwijten maakt, is het moeilijk voor die ander om zich te verdedigen. Dus zeg je wat jíj vindt, wat het met jou doet en wat je graag veranderd zou willen hebben. Hierbij ga je uit van het ‘ik’-model:

❏ Je beschrijft objectief wanneer het plaatsvond.
❏ Vervolgens beschrijf je het effect dat het op jou heeft.
❏ Daarna laat je weten wat het met je doet,
❏ om vervolgens aan te geven hoe je het zou willen hebben.

Door volgens het ‘ik’-model te communiceren, vermijd je kinderlijke, agressieve en primitieve uitingen die meestal resulteren in ruzie. Je geeft nu aan dat je het anders wilt in een vorm waarbij er over gepraat kan worden. Bovendien geef je de ander de ruimte om te reageren. Je maakt begrijpelijk wat je zegt, de ander voelt zich gerespecteerd en kan het gedrag aanpassen zonder conflicten. Het ‘ik’-model is ook te gebruiken als je iets positiefs te zeggen hebt. Heeft de mens assertieve grondrechten? Wat is assertief communiceren? Welke fasen van assertiviteit zijn er? Wat is assertiviteit? Wat is het verschil tussen assertiviteit en agressiviteit? Is er verschil tussen assertiviteit en ego? Bekijk hier mijn spreuk en neem dit inzicht met je mee: “Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp“, die door menig trainer regelmatig is hergebruikt in één van hun trainingen en zelfs op congressen.